Jonas Månsson, reporter Foto: Daniel Cannervik

KRÖNIKA: Snacket om negativa artiklar blir märkligt

  • Publicerad 15:13, 18 mar 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Negativ eller positiv nyhet beror på vem man frågar helt enkelt.

Varför skriver ni så negativa nyheter? Det är något jag flera gånger har fått höra från läsare och personer jag har intervjuat. Både till Mälarö Tidning och på andra redaktioner.

När jag får sådana kommentarer blir jag ofta lite ställd. För det första eftersom det inte stämmer. I alla tidningar vi gör vill vi ha en bra mix och i det ingår att även ha med trevlig läsning om något kul, av många kallat positiva nyheter.

Sedan ställer jag mig ofta frågan ”vad då negativa nyheter?”. Ja visst, en del nyheter kan vi alla vara överens om att de är negativa, exempelvis våld, skadegörelse eller andra brott. Men det måste det också rapporteras om. Liksom att kommunen ibland skär ner på vissa områden eller att något inte funkar som det ska i skolans värld, etcetera.

Dessutom är inte alla överens. Låt oss ta ett exempel. Ett stort behov av bostäder finns, kommunen eller någon annan aktör har mark att bygga på och beviljas bygglov. Men det innebär buller och sämre utsikt för några. Negativ eller positiv nyhet beror på vem man frågar helt enkelt.

Kommentarer som ”Måste ni fokusera på det negativa, vi gör ju mycket bra också?” har även förekommit. Det känner jag också är en lite märklig kommentar.

Om vi som exempel tar en skola där få elever klarar målen eller det hittas mögel i lokalerna blir det lite märkligt att skriva om deras nya kreativa arbetsytor eller miljöarbete i matsalen. Det är inte journalistik i mina ögon.

Vänds däremot de negativa siffrorna och allt fler klarar målen, ja då är det en annan sak och kan finnas anledning att rapportera.

Veckans känsla:

WOW. Tv-favoriten ”Mästarnas mästare” är tillbaka och det går inte annat än att imponeras av den 70-årige före detta stavhopparen Kjell Isaksson som satt med benen i 90 graders vinkel i över elva minuter.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

Sport

    Senaste numret

    Gilla oss på Facebook

    Stockholm Direkt