KRÖNIKA: Vi saknar gammalt hederligt tyckande

  • Publicerad 01:15, 21 apr 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Vår tid behövs till att skriva nyhetsartiklar och reportage.

Vi vill gärna behålla insändarsidorna i den här tidningen. De är – eller ska vara – en plattform för er läsare att tycka till om lite vad som helst som händer i er närmiljö på Mälaröarna. Åtminstone nästan vad som helst.

Insändarsidorna ska ju i första hand vara en plats för tyckande. För åsikter och känslor. De ska inte vara en plats för granskande journalistik och sifferexercis.

Vi har vid flera tillfällen genom åren fått kritik för att insändare har faktagranskats för dåligt, bland annat den senaste veckan. Vi tar till oss av kritiken varje gång. Med knappa resurser är det tyvärr lätt att hamna i tidspressade situationer där vi ogenomtänkt släpper igenom saker för snabbt. Ibland utan att ens hinna reflektera över det. Det är fruktansvärt, men så är det.

Vår tid behövs till att skriva nyhetsartiklar och reportage. Inte till att vidimera externa granskningar. Om en insändare tar någon timme att faktagranska blir det snabbt ohållbart.

Tyck till om vad ni vill, men låt gärna bli att strössla med faktauppgifter.

Vi har sagt det förut, men vi måste tyvärr bli hårdare med insändarna. Om texter innehåller faktauppgifter bör de kompletteras med källor som styrker det som påstås. Om inte kommer faktaspäckade insändare att kortas ner – eller gå direkt till papperskorgen.

Men inte ens ett gediget källmaterial är en garanti för publicering. Även att kontrollera källmaterial är tidskrävande, hur tydligt och pedagogiskt det än är.

Våra insändarsidor ska i första hand innehålla åsikter. Inte faktauppgifter.

Vad hände med gammalt hederligt tyckande om blomsterrabatter och bajsande hundar?

Veckans känsla:

Trött. Läs texten här till höger. Våra insändarsidor har av flera anledningar den senaste veckan slukat enorma mängder tid.

HERTZ: Influencers – ett kryphål för att sälja grej med tjej

Krönika Redaktören om nya säljknep Har influencers blivit sätt för företag att kränga saker med hjälp av bilder på lättklädda tjejer? Redaktör Evelina Hertz om sin senaste spaning.fredag 31/1 13:48

Sport

    Senaste numret

    Gilla oss på Facebook

    Stockholm Direkt