Tomt. Kommunhuset står som ett tomt skal. Tjänstemännen är utlokaliserade. Det kostar. Foto: Bengt Johansson

Så mycket kostar det att ha tjänstemännen utspridda

Nu ska det sparas i kommunen. Runt hundra miljoner. Trots det läggs miljoner på externhyror sedan det mögeldrabbade kommunhuset utrymts och ingen lösning finns i sikte.

  • Publicerad 13:17, 29 apr 2019

Det här är en krönika på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Det är en sak vi måste tala om.

Det tomma kommunhuset.

Tjänstemännen har flyttat ut på grund av mögel i huset. De finns nu i lokaler som inte är kommunägda.

Drygt 11 miljoner kronor betalas årligen i hyra för externa lokaler av de som tidigare var bofasta i kommunhuset:

o Samhällsbyggnadsförvaltningen 2,8 miljoner kr,

o Miljö- och byggnadsförvaltningen 3,3 miljoner kr,

o Kommunledningsförvaltningen 5,2 miljoner kr

Sammanlagt 11,3 miljoner.

Och – det är ju inte gratis att ha ett kommunhus stående.

Driftskostnad för ett tomt kommunhus: cirka 5 miljoner kronor.

Men hallå. Hallå!

Gör något!

Beslut!

Så här kan det inte fortsätta.

Att prata om neddragningar som drabbar svaga när inget görs för att åtgärda kommunhuseländet är ett hån, faktiskt. Ett hån mot de som vänder på kronorna för att försöka få ihop sina verksamheter – och då talar vi ofta om i sammanhanget små summor.

Av de förslag på besparingar som finns handlar minst åtta om försämringar för de som har det svårt: barn och unga, sjuka och äldre.

Jodå, jag förstår att inget är heligt när kommunen nu måste göra flera investeringar som borde ha varit gjorda för länge sedan och när mängden unga och äldre ökar så fort.

Jag förstår det.

Men hur i helsike – ursäkta språket – kan man med någon som helst skam i kroppen ens diskutera sådana förslag utan att se på vad det kostar att ha verksamheten utspridd.

Tror någon att det räcker med att hyrorna är högre? Glöm det.

Transporter, ombyggnader, eldragningar, nätverksdragningar, ventilation, passersystem, larm och så vidare gör att kostnaderna blir ännu högre.

Och kom ihåg att ytterligare förvaltningar sedan tidigare hyrt in sig externt. Även de ska rimligtvis i hög grad in i ett nytt kommunhus.

Det kommer säkert att ta tid att lösa problemet. Säkert finns hyreskontrakt skrivna på flera år och ett nytt kommunhus slänger man inte upp på en kvart.

Men ta nu och styr upp det här.

Fatta beslut.

Så här kan det inte fortsätta.

BRA: Enköping Direkt

Äntligen får vi ha rätt namn. Vi gör en tidning som är för personer, föreningar och företag som vill veta mer om Enköping. Ingen annan ort. Då ska det förstås märkas i namnet.

BRA: Sören Silén

Fick Arne Wåhlstedts hederspris på Guldliljangalan. Vilken förebild, snacka om att ha byggt upp företaget från ingenting. Ett tillverkande företag med tio anställda.

DÅLIGT: Hotat centrum

Överdriver jag? My Store lägger ner. Flera andra pratar om höga hyror och sjunkande inkomster. Vilken blir nästa affär att stänga? Vägen till att bli Årets stadskärna i Sverige tycks lång.

Så mycket kostar det att ha tjänstemännen utspridda

Krönika Nu ska det sparas i kommunen. Runt hundra miljoner. Trots det läggs miljoner på externhyror sedan det mögeldrabbade kommunhuset utrymts och ingen lösning finns i sikte.måndag 29/4 13:17