Mårten Westberg

Efter 40 år som löpare, 25 år som tränare och 2,5 år som ordförande bytte Mårten ut Fredrikshof på Östermalm mot Akalla och mötte helt nya möjligheter.

Att springa i hög värme; tips från Texas

  • Publicerad 09:36, 29 maj 2018
  • Vill du mig något? Skicka gärna ett mejl.

Det här är ett blogginlägg på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

På lördag blir det varmt. Det verkar ofta bli det, när jag inte är anmäld till Stockholm Marathon.  Att springa i hög värme är nämligen min specialitet sen de fyra år då jag sprang för University of Texas (Pan American) längst ner i södra Texas.

Edinburg_Texas

Sommarhalvåret är det nämligen över 40 grader varmt där i stort sett varje dag.  Det var jag inte beredd på när jag kom en dag i augusti.  Att stiga ut ur flygplanet kändes som att stiga in i en bastu. Enormt fuktigt var det också, så fuktigt att jag undrade hur tvätten kunde torka.

Det första träningspasset kändes som att jag skulle avlida.  Efteråt berättade mina lagkompisar att jag var röd som en tomat i ansiktet.

Det kändes som en ren överlevnadsfråga att lära sig hantera löpning i den här bastuvärmen.  Jag hade ju fått scholarship till universitetet. Utan det hade jag inte råd att vara kvar. Det skulle ha blivit en neslig hemresa.

Mårten i Texas

På det andra eller tredje passet sprang vi förbi ett fält där mexikanska arbetare plockade meloner.  En av mina lagkompisar berättade att de jobbade i solen hela dagarna utan att lida av värmen.  På nätterna bor de i enkla skjul, helt utan luftkonditionering. Därför vänjer de sig till med värmen och lider inte.

När vi kom hem från det träningspasset stängde jag genast av luftkonditioneringen i mitt studentrum. Den natten svettades jag kopiöst och fick gå upp två eller tre gånger för att dricka vatten.  Redan dagen efter kändes det lite lättare på träningen.  Jag drack två liter vatten på kvällen och vaknade ändå inte kissnödig.  (Då fanns inte resorb, men det är en självklar fördel nu).

Två eller tre ”bastunätter” senare hade vi vårt första lopp. Då vann jag över alla mina lagkompisar från Texas och Mexiko.  Så enkelt var det.  Några dygn i värmen, och en galen massa vatten, räckte för att kroppen skulle ställa om sig.

Mårten och Fig vinner loppUnder de kommande fyra åren var jag extremt noggrann med att undvika svalka inför ett viktigt lopp.  Det kräver självdisciplin. Kroppen fullkomligt ropar ju på svalka inför loppet.  Belöningen var att jag alltid vann över klart bättre löpare när det var över 40 grader varmt.

På lördag blir det ”bara” 27-28 grader, sitt inte inne i luftkonditioneringen om du ska springa Stockholm Marathon.
Jobba hellre ute i solen på fredag och se till att du svettas natten mot lördag.

…och drickResorb massor av vatten med resorb, vätskeersättning eller ”bakfylle-vaccin” (många namn för samma sak).  På fredag kväll, på lördag morgon och strax innan loppet.

 

Ps. Du som har en pulsmätare: sätt på dig den och lämna klockan hemma.  Du har mer nytta av att försöka ligga 10-15 slag under din aeroba tröskel  än du har av att försöka hålla den fart som vore rätt i 17-18 grader men som kommer leda rätt in i väggen i 27-28 graders värme.  Du som inte har en pulsklocka: var direkt pessimistisk.
Det har du igen på den tredje och fjärde milen.

Lycka till! 

 

 

 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.