Tema

Starkast i stan. E-Up skiner som mest i stadsmiljö. Färgen Honey yellow metallic sticker ut från mängden. 1) Bromsenergilägena justeras via växelspaken. 2) Bagageutrymmet rymmer 251 liter. 3) Interiören är sig lik i nya e-Up. Foto: Volkswagen

Bonusåk är billigaste elbilen

  • Publicerad 13:39, 25 feb 2020

Detta är en temaartikel på StockholmDirekt. Innehållet kan vara kommersiellt och är fristående från StockholmDirekts redaktionella material.

Även om vi inte hinner särskilt långt under några timmars provkörning i ett halvmulet Valencia känns det faktiskt som att nya e-Up bör kunna leva upp till de angivna räckviddssiffrorna.

Visst sjunker batterimätaren drastiskt när vi rullat ett tag på motorvägen, men längs stadens gemytliga smågator är bilen imponerande snål. Dock var temperaturen 17 grader vilket är till förbrukningssiffrornas fördel.

2013 lanserade Volkswagen den första generationens e-Up. Bilen hade en ganska kort räckvidd på 16 mil vilket varit dess akilleshäl. När nya generationen presenterades tidigare i år var den stora nyheten inte helt oväntat en längre räckvidd.

Den nya batterikapaciten ligger på 36,8 kWh (varav 32,2 kWh är tillgängligt för föraren). Betydligt mer än föregående version som hade 18,7. Det innebär att den nya bilen ska kunna gå 260 kilometerv på en laddning.

Med en snabbladdningskapacitet på 40 kW laddas batteriet från 0 till 80 procent på en timme. Om man laddar bilen hemma är batteriet fulladdat på fyra till fem timmar.

Känns pigg vid acceleration

En motor på 83 hästkrafter och en maxhastighet på 130 km/tim är kanske ingenting att skryta med, men bilen känns pigg när man accelererar och det är roligt att glida fram bland de spanska apelsinodlingarna. Sikten är god och bilen är härligt tyst så länge man inte ligger i allt för höga hastigheter.

Körlägena Eko och Eko+ hjälper till att maximera körsträckan. Vid användning av dessa stängs luftkonditioneringen av och maxhastigheten reduceras till 115 km/tim respektive 90 km/tim.

För att hålla ner förbrukningen ytterligare finns fem återvinningslägen för bromsenergi.

Billigaste på marknaden

Batteriet, placerat under sätena, är till och med mindre än i förgående generation och väger ungefär lika mycket. I framsätet får benen gott om plats och i baksätet kan man inte heller klaga. E-Up är en liten bil som känns stor.

En av de billigaste elbilarna på marknaden.

I Sverige kostar e-Up 213 600 kronor efter bonusavdrag vilket är cirka 10 000 kronor mindre än föregångaren. Det gör den till en av de billigaste elbilarna på marknaden.

Här bjuds inte på flashig interiör och det blir klart att pengar sparats där pengar kunnat sparas.

Bilen är fri från infotainmentsystem och när den traditionella bilnyckeln vrids om behövs ingen start/stopp-knapp.

E-Up är ett prisvärt alternativ för jobbpendling, korta utflykter och allmänna vardagsmåsten. Räckvidden är fortfarande sämre än hos andra elbilar, men den kommer kunna ta de flesta från A til B utan problem – till ett hyfsat pris.

Visa merVisa mindre

Volkswagen e-Up

Plus: Billig, lättkörd och smidig.

Minus: Begränsad snabbladdningskapacitet på 40 kW.

Pris: Från 273 600 kronor, exklusive supermiljöbilspremie på 60 000 kronor.

Svensk lansering: Första kvartalet 2020.

Mått: L 360/B 164,5/H 150,7 centimeter.

Tjänstevikt: 1 235 kilo.

Motor: El, max effekt 83 hk, max vridmoment 212 Nm. Litiumjonbatteri 32,3 kWh. Framhjulsdrift, 1-växlad växellåda.

Prestanda: Toppfart 130 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.

Förbrukning:14,5 kWh/100 km.

Visa merVisa mindre