Med stor passion för det goda

Stamkunder kommer från hela Mälardalen till fiket på Torggatan. Fabian Flink och bageriet och fiket med samma namn prisats nationellt för sina bakverk. För Näringsliv E18 berättar han om passionen för yrket, hur den berömda Enköpingslimpan kom till, det hemliga knepet för att hitta rätt personal – och mycket mer.

  • Publicerad 18:16, 15 feb 2019

Det är i arbetslivet man lär sig yrket

En artikel ur Näringsliv E18:

Fabian Flink sökte sig egentligen till Uppsala, där kärleken fanns, när han 2006 kom över en annons om ett bageri till salu i Enköping. Så kom det sig att han hamnade här och det visade sig vara en lyckträff.

– Vi var tidiga med surdegsbröd, innan den stora surdegsboomen kom. Ibland handlar det inte om att vara bäst utan om att vara först. Enköping har också ett bra geografiskt läge, säger Fabian Flink om vad han tror får kunder att komma långväga för att köpa bröd och bakelser.

Men han har också redan tidigt i karriären vunnit SM i mathantverk och ifjol kom bageriets semlor på andra plats i Arlas rikstäckande semmeltävling.

– Nu i år satsar vi på att komma etta, säger Fabian.

Enköpingslimpan är en annan populär produkt i sortimentet.

– Det är en rolig historia, börjar Fabian berätta.

Han var på en näringslivsträff  i kommunen och dåvarande näringslivschefen Arne Wåhlstedt föreslog att det skulle tas fram en Enköpingslimpa.

– Jag går hem och bakar något, sa han och kom sedan in med en limpa till mig i butiken. Jag sa att jag justerar den lite, och ändrade om limpan från grunden, ler han.

Fabian vill förmedla passionen och kunskapen för yrket vidare och har sedan starten tagit emot praktikanter. Några av dem jobbar numera extra i butiken. Själv fick han upp intresset för bagaryrket när han var praoelev hos en bagare i uppväxtorten Sigtuna. Därefter hoppade han in och hjälpte till med lättare uppgifter på loven.

– Det är i det verkliga arbetslivet man lär sig yrket. Jag har fått mycket kunskaper och mycket skäll som prao och anställd och jag har gett vidare mycket kunskaper och mycket skäll säger han med en blandning av skämt och allvar, men tillägger att det är en schyst arbetsmiljö på bageriet och i fiket i dag.

Han jobbar aktivt med arbetsmiljön och att minska hierarkin.

– Jag gillar inte ordet chefen, jag är en teamledare som skapar förutsättningar för alla att göra sitt jobb så bra de kan. Om jag inte hade trott att de hade klarat det hade jag ju inte anställt dem, säger Fabian.

Han lutar sig fram över bordet för att avslöja en hemlighet:

– Jag har inte anställt någon på meriter, utan på personlighet. Jag tänker att om jag skulle kunna vara med den personen på Gran Canaria en vecka, då är det bra, säger han med ett leende.

– Ska vi åka till Gran Canaria? överhörde en av konditorerna bakom disken.

– Nej, säger Fabian snabbt, eller..., nästa år! säger han som för att rädda upp sin lilla hemlighet och fortsätter:

– Butikspersonalen är företagets ansikte utåt och viktiga för att kunden ska få en bra upplevelse och eftersom man jobbar tillsammans så många timmar per dag är det viktigt att det är en bra gruppsammanhållning, säger Fabian.

Kvaliteterna som han söker är framför allt social kompetens, förmåga att kunna kommunicerabåde internt och externt och fungerar bra i arbetslaget.

– Vi är målstyrda och inte detaljstyrda, det vill säga att personalen måste kunna läsa av situationer och ta egna beslut. Det kräver mycket mod av mig att ge förtroende att våga släppa och inte gå runt och kontrollera, säger Fabian och fortsätter:

– Om någonting går snett frågar jag om den anställda lärt sig något, har den det är det inte bortkastat utan något vi blir bättre utav.

Som företagare behöver han hänga med i ständiga förändringar framför allt politiskt och lösa stora som små problem som uppkommer dagligdags.

– Det politiska kan förändras fort och är den största utmaningen med att vara företagare. Det kan vara jobbigt, men utmaningar är också det som gör att det är intressant. Jag får en kick av att hitta en lösning på problem, att ta på boxhandskarna och slå tillbaka, säger han.

Varje år tar han in en affärscoach som hjälper honom att få ett utifrånperspektiv på verksamheten och samtidstendenser.

Vad har du för mål för företaget nu?

– Jag har egentligen inga stora mål, vi har gjort så stora satsningar de senaste åren och är där vi vill vara. Självklart utvecklas vi hela tiden. Men det är framför allt att förvalta varumärket och visionen om klassisk kvalitet så att vi håller på lång sikt som jag är inriktad på nu, säger Fabian Flink.

Fabian Flink

Bageri och fik. Det lilla bageriet säljer till restauranger och butiker samt i det egna fiket.

Snabb expansion. I starten 2006 hade han två deltidsanställda, 2008 kom serveringsdelen till och nu är de tio anställda.

Förvalta varumärket. Fabian Flink ansvarar för produktutveckling och företagsledning men jobbar även som bagare och börjar arbetsdagen vid tre-halv fyra om morgnarna.

Skänker vidare. Bröd som blivit över efter dagen skänks till systrarna i Vallby, RIA och till kvinnojouren.

Blåljus: Gå inte på "Kartmetoden"!

Nyheter De försöker förvilla, leda bort uppmärksamheten, genom att till exempel visa en karta och fråga om vägen – och då tar de något ur fickan eller handväskan på den utsatta. Ofta är det äldre som är...torsdag 20/6 12:45

Man som "hittade" dyrbar kompressor – anhölls under natten

Nyheter Vid 01-tiden tidigt på onsdagsmorgonen stoppade en polispatrull en förare på E18 i höjd med Draget i Bålsta.onsdag 19/6 10:30

Mordryktet stämmer inte

Nyheter Mordryktet som spridit sig i Enköping det senaste dagarna dementeras nu av polisen. – Ryktet stämmer inte, säger Rickeborn på Enköpingspolisen.onsdag 19/6 10:12