De gör ett modernare monster av Frankenstein

Flytta på dig Dracula, här kommer Frankenstein. Det våras för monster på teaterscenen och näst ut, med premiär till veckan, är ett misslyckat labbexperiment från 1700-talet. Som bara vill ha kärlek.

  • Publicerad 14:39, 9 mar 2018

I grunden handlar det om två egotrippade män

En flera hundra år gammal bok kan ha sina brister. Även om den är en klassiker. Så Mary Shelleys romantiska gothrysare "Frankenstein" från 1818 har bantats för att få plats på scen, lagom till att den fyller 200 bast.

– Ja, romanen håller inte dramaturgiskt. Till exempel inleds den med en massa brevskrivande. Så vi har tagit bort en hel del, spetsat och komprimerat för att berätta hela resan på en 1,5 timme, förklarar manusförfattaren Johan Ehn, samtidig som han kränger på sig sina skabbiga skräcktrasor för ett av de sista repen innan premiären nu på måndag.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Han spelar pjäsens kärna: monstret. Som absolut inte heter Frankenstein, trots att många tror det. Det här är nämligen en titel och ett begrepp som de flesta känner till, även om de varken läst boken eller sett de många filmerna.

En snabb recap: Victor Frankenstein är en forskare som vill skapa liv. Så han tillverkar en artificiell människa.

Spoiler: Det blir inte riktigt som han tänkt sig. Det blir enligt honom ett freak. Det blir kaos.

Voilà: Frankensteins monster. Som egentligen bara vill bli älskad av farsan.

Kan du gissa vem som dör? En av dessa karaktärer, spelade av Happy Jankell och Johan Ehn, är inte i livet när ridån faller.

Bra på forskning, kass på föräldraskap

– Victor är en briljant vetenskapsman men en urusel pappa, som skiter i sin avkomma helt utan konsekvenstänk. Monstrets ilskna beteende skapas av att han förskjuts för att han inte passar in. Precis som att människor döms för att de anses vara för bruna, för tjocka, eller för feminina. Det handlar mycket om identitet på ett sätt som jag kan identifiera mig med, då jag växte upp på 80-talet och upptäckte som tonåring att jag är gay. Jag straffades för den jag var, precis som monstret, filosoferar Ehn.

BILDSPECIAL Dracula som superopera

Han säger att konsten att tackla en klassiker är att släppa vördnaden för verket.

– I grunden handlar det om två egotrippade män som bara tänker "jag jag jag". Dels Victor, som endast vill skapa något som ska hedra honom själv. Men också monstret, som trots att han förbannar sin egen miserabla existens, kräver att Victor ska göra en till likadan så han slipper vara ensam.

Do the monster mash. Johan Ehn gestaltar vetenskapens oheliga kreation. "Fantasy och skräck ställer existentiella frågor. Vem är jag, vem ska jag vara? Där finns våld, död, stor kärlek, en mystik som det går att dra och tänja i. Det är fantastiskt", säger han.

Uppdaterad med modern kvinnosyn

En nöt som Ehn knäckt är det kvinnohat han skönjer i originalet. Elizabeth, Victors käresta, har istället för rollen som viljelös och vacker musa, nu på scenen fått inta en mer feministisk och starkare position.

– Det är jättebra att man tar vara på hennes perspektiv mer, att hon är mycket mer ifrågasättande än i boken, säger Happy Jankell, som spelar Elizabeth. Och stormtrivs i rollen.

Sociologi versus biologi. Happy Jankell tycker att pjäsen ställer frågor om vad som korrumperar människans inre: "Kan man födas elak, finns det onda gener?"

"Frankenstein" koras ibland till historiens första science fiction-roman. Sci-fi, fantasy, skräck: Happy Jankell är ett stort fan av dessa tätt sammanflätade genres.

– Jag älskar det! Människor kan delas upp i de som hatar eller älskar fantasy. De som inte gillar är tråkiga och enformiga, medan jag är en drömmare och visionär. Jag vill att det ska finnas något mer än våra vanliga små liv. Det blir så mycket roligare då.

Happy Jankell: "Gör mig till monster!"

I höstas satte Operan upp "Dracula" med stor succé. Nu är det "Frankenstein". Onekligen verkar det vara en trend på gång. Så vilken klassisk styggelse kommer härnäst för teatern? Johan Ehn kan tänka sig att se både "Monstret i Svarta lagunen" och "King Kong" – "en dröm för scenograferna". Happy Jankell vill mest se fler kvinnliga missfoster.

– Fast det finns så få. Ett sätt är att bara ta en manlig skräckfigur och låta en kvinna spela rollen. Jag skulle till exempel inte banga på att bli just Frankensteins monster.

LÄS ÄVEN Operan tar hit den moderna dansens gigant

Frankenstein

Sätts upp av Teater Barbara och har premiär på måndag den 12 mars på Playhouse. Körs till och med den 22 aperil.

Medverkande: Johan Ehn, Anders Jansson, Happy Jankell, Carina Jingrot, Tomas Åhnstrand.

Regi: Daniel di Grado.

It's alive. Vidundret får liv genom åskgenererad elektricitet.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.