Hundar som brinner. I "Wild dogs" syns bland annat Barbara Chamoun, Åsa Johnsen, Cindy Lee, Kicki Halmos, Patrizia Helander, Cecilia Vaz, Caty Testad, Selen Özan och Jenny Vaz. Foto: Jasmin Storch

De gör film om maktskiftet i musikbranschen

Filmfrossa för alla: I dag börjar Tempo, en filmfestival med bara dokumentärer. Där blir det världspremiär för ”Wild dogs” som handlar om att killarna nu ska ut ur musikstudion.

  • Publicerad 11:23, 5 mar 2018

Tekniknörd. Geni. Och man. Så ser det ofta ut när bilden av en producent ska tecknas. Då blir det den maskulina ensamvargen som spottar ur sig pophits från bakom ett gigantiskt och dyrt mixerbord.

Elin Lilleman Eriksson och Saga Gärde kallar det ”myten om den manliga producenten”. I deras nya dokumentär syftar duon till att, tja, ta livet av den myten, helt enkelt. Filmen heter ”Wild dogs” och skildrar vad de kallar ett pågående maktskifte inom musikindustrin.

Nu är det slut på mansdominans i mainstreampopen: här kommer kvinnorna och transpersonerna.

Har premiär den 8 mars

Jobbet med ”Wild dogs” har pågått sedan 2016 och har nu premiär på Tempo filmfestival, passande nog på internationella kvinnodagen den 8 mars.

Filmen följer den könsseparatistiska organisationen Popkollos satsning på just unga producenter, istället för deras mer traditionellt rockiga inriktning med att spela gitarr, bas, trummor.

LÄS ÄVEN Det våras för brutala filmer där kvinnor hämnas på våldtäktsmän

– I trygga rum kan kvinnor lära sig av andra kvinnor, lära sig tekniken på egna villkor istället för att anpassa sig efter männen, förklarar en småstressad Saga Gärde under en lunchpaus i studion.

Skildrar rovdjur. Dokumentärfilmarna Elin Lilleman Eriksson och Saga Gärde har gått på djupet med Popkollos mansfria nätverk för musikproducenter. Filmen heter ”Wild dogs” och visas på festivalen Tempo. Foto: Maja Brand

Filmskaparna håller för brinnande livet på att lägga ljud på rullen så allt ska vara klart till den stora premiären. I deras dokumentär syns både etablerade producentnamn som Robyn och Beatrice Eli, och nya namn som Caty Testad, Barbara Chamoun och Selen Özan.

Under resans gång har projektet växt från tv-program till långfilm: Allt var redan färdigfilmat när #metoo exploderade i höstas. Då var det bara att plocka upp kameran igen.

– Allt det som vi började prata om under #metoo är det som Popkollo jobbat med i  15 år. Det enklaste sättet att slippa sexuella trakasserier är att inte ha med snubbar. Att jobba separatistiskt är ingen självklarhet, utan det är ofta ifrågasatt inom branschen. Både #metoo och vår film visar varför behovet av separatism finns, säger Elin Lilleman Eriksson.

”Wild dogs” ett brett verk

Eriksson och Gärde jobbar på ett sätt där de inte skiljer på sitt politiska engagemang och sin konst, nästan som aktivister. Men ”Wild dogs” stämplar de ändå som ett brett verk då det till stor del handlar om mainstreammusik – jakten på att skapa stora pophits.

De vill öppna upp studion och riva det manligt rummet, och visa ”sessions med feta beats som omges av läppstift och nagellack”, som Gärde beskriver det.

– Vi skildrar brudar som älskar och sysslar med pop. För den genren har det aldrig tidigare funnits en separatistisk rörelse, som det gjort i till exempel punk. Här snackar de mycket om DIT: do it together. De producenter vi följer samarbetar, samlas, vågar spela upp grejer för varandra, alltså det som män alltid gjort i sina mansseparatistiska rum. Identitetspolitik har blivit ett skällsord men det här är just det på ett organiserat sätt, säger Eriksson.

”Wild dogs” visas två gånger på Tempofesten, i höst blir det webbserie och SVT. Och namnet då, vilda hundar?

Jo, så här förklarar Gärde det:

– Titeln är en metafor för organisering, flockdjur som känner styrka i kollektivet. Samtidigt finns där något våldsamt i rovdjuren, en frustration inom rörelsen som skriker ”NOG NU!”. De är kvinnor och transpersoner som kräver sitt utrymme, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Dokumentärfilmfestivalen Tempo

Den 19:e upplagan av Tempo äger rum mellan den 5 och 11 mars på massor av olika biografer i stan. Se tempofestival.se för mer information och hela programmet.

I studion. Caty Testad, alias Bonbon, och Kicki Halmos, alias Kiki, vars musik används som soundtrack till filmen. Foto: Jasmin Storch

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.