Bytet blir jägare. I franska ”Revenge” spelar Matilda Anna Ingrid Lutz älskarinnan som skjuter prick på tre rika män som lämnat henne att dö i öknen. Foto: Foto: Mes productions och Bloody Fierce Productions

Det våras för brutala filmer där kvinnor hämnas på våldtäktsmän

Brudar i blod: tjejer på vita duken bara dör, dör och dör, eller hur? Nej då. Inte bara. Filmfestivalen Women in horror premierar nu i helgen kvinnliga skrämselskapare som på brutalast möjliga sätt tar livet av våldtäktsmän.

  • Publicerad 11:56, 23 feb 2018

Man vill inte se våldtäkten men när gärningsmannen mördas då jublar jag.

Edgar Allan Poe sa att det mest poetiska som finns är en död kvinnas kropp. Och när man snackar om kvinnor inom skräckfilm är det ofta fokus på just det: massor av vackra kvinnor som dör.

Women in horror, två temadagar nu i helgen med visningar och diskussioner, vill lyfta mer: brudarna bakom kameran.

– Ja, där är en hel del som regisserar och skriver. Under senaste decenniet har det visats mer intresse för kvinnliga filmskapare. Så varför inte även inom skräck? Och så är vi såklart väldigt många kvinnor som tittar, förklarar fruktans fanatiker Johanna Holmin.

Det är hon som ansvarig för Women in horror i Sverige. Det är en internationell gräsrotsrörelse som startade i USA för nio år sedan, och för tredje gången blir det nu slaktfest i Stockholm.

– Det här är en grabbig kultur, vilket det blir med filmer som spelar mycket på kroppsliga funktioner. Den här minifestivalen behövs för att visa att skräck också kan vara ”tjejigt”, förklarar Johanna Holmin.

RÖSTLUND Jag har blivit en skräckmes

Ur "Sargad".

Utsatt kvinna tar blodig hämnd

I år är temat rape/revenge; en subgenre som går ut på att en kvinna som utsatts för övergrepp, utkräver blodig hämnd.

– De är både till glädje för tittarna som gillar blod, och kvinnor som själva blivit utsatta och blir stärka av att se dem.

Enligt Holmin går det inte direkt att se om en tjej ligger bakom en rysarrulle. Däremot går det att se hur mycket pengar och tid som spenderats – och det är nog lättare att få finansiering om du är man.

Snack om att kvinnors verk blir mer känslosamma, avfärdar hon som just det: snack.

EXPERTEN Hallå tjejer, här har ni de bästa skräckrullarna

– Däremot är den manliga blicken inte lika framträdande när en kvinna styr. I  ”Revenge”, som vi visar i helgen, är det tydligt. Huvudkaraktärens kropp förändras under filmen, hon går från objekt till jägare. Visst, hon har fortfarande kortkorta byxor, vilket behövs i öknen, men kameran arbetar på ett annat, mindre sexualiserande sätt.

”Inte fokus på könet”

Skräck överlag säger hon är svårjobbat, oavsett kön. I den finare delen av branschen bemöts genren oftare med ett ”men, ååå vad gulligt att ni håller på”, snarare än någon som förtjänar respekt.

– Däremot känner jag att vi kommit längre med jämställdheten. I och med att folks syn på genren är som den är, så har det blivit så att det inte blir fokus på könet om du är framgångsrik. Det är få som tänker på att ”American psycho”, ”Babadook” och ”Jurtjyrkogården” inte är gjorda av män.

Skräckexperter. Johanna Holmin roddar festivalerna Monsters of film och Women in horror. Sarah Giercksky snackar skräck i Youtube-kanalen Bitches of horror och har skrivit manus till ”Sargad”. Foto: Privat/Kim Ventura

Under helgen visas ”Sargad”, en Stockholmsbaserad rape/revenge-film där manusförfattaren Sarah Giercksky även spelar huvudrollen.

– Vi kvinnor kan ha mer personliga perspektiv på genren, av egna erfarenheter eller att vi känner andra som utsatts. Jag håller med om att rape/revenge kan vara stärkande, säger Sarah Giercksky.

– När systemet sviker så tar offret saken i sina egna händer och det känns bra. Man vill inte se våldtäkten, det är skitjobbigt, men sedan när gärningsmannen mördas då jublar jag.

Women in horror Stockholm 2018 Skriker loss den 24–25 februari på Klarabiografen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

3 x rape/revenge

”I spit on your grave”

(USA, 1978)

Kvinna från storstad hyr ensligt hus där hon blir våldtagen och lämnad att dö av en grupp män. Hon överlever och straffar dem alla.

”Thriller – en grym film”

(Sverige, 1973)

En internationellt omsusad superklassiker. Stor inspiration för Quentin Tarantino. Pinuppan Christina Lindberg spelar en enögd mordmaskin med hagelgevär. Censurerades med 26 minuter när den kom.

”Hämndens ängel”

(USA, 1981)

Regisserad av Abel ”Driller killer” Ferrara, en filmskapare som utmålades som djävulen i 80-talets svenska videovåldsdebatt. Här slår en stum kvinna tillbaka genom att lättklädd locka män att ge sig på henne. Spoiler: de dör.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.