Foto: Pressbilder

GUIDE: Här är filmfestivalens bästa filmer – enligt dem själva

Filmälskarnas favoritsäsong är här. Stockholms filmfestival pågår mellan 6 och 17 november på flera av stadens biografer. Vi bad fyra medarbetare på festivalkontoret att tipsa om sina egna favoriter ur årets utbud.

  • Publicerad 14:24, 4 nov 2019

– Jag har drivit festivalen i 30 år och måste säga att årets program är ett av de starkaste hittills. Vi vill hylla Frankrike och kommer att visa 25 franska filmer med mycket hög kvalité. Dessutom har vi hela tio Oscarsbidrag från världens alla hörn. Slutligen är jag extra stolt över att årets program är festivalens mest jämställda hittills med 40 procent kvinnliga regissörer, säger Git Scheynius festivalchef på Stockholms filmfestival.

Git Scheynius, festivalchef på Stockholms internationella filmfestival. Foto: Knut Koivisto

Git Scheynius, festivalchef

Porträtt av en kvinna i brand
Ett måste, att se på årets festival är filmen Porträtt av en kvinna i brand som regisserats av Céline Sciamma som är en av vår tids stora humanistiska filmskapare. Med filmen återförenas Céline Sciamma med den prisbelönta skådespelerskan Adèle Haenel i ett intimt och djuplodande kostymdrama som tävlade om Guldpalmen i Cannes tidigare i år. Tillsammans med Adèle Haenel kommer Céline Sciamma att besöka festivalen och ta emot Stockholm Visionary Award 2019 på den Skandinaviska premiären för filmen den 9 november på Skandia i Stockholm.

Brittany Runs A Marathon
En stark rekommendation är Brittany Runs A Marathon som är en hysteriskt rolig och inspirerande film från Paul Downs Colaizzos. Jillian Bell strålar som igenkännande New York- bo i denna autentiska dramakomedi om självförverkligande och motgångar. Utifrån en sann berättelse har Paul Downs Colaizzo skapat en film som lockar till både skratt och eftertanke.

Susan, vart är du?
På två-årsdagen av #tystnadtagning, fredagen den 8 november så ska vi lyfta taket på Skandia när Hollywood-stjärnan Rosanna Arquette är på besök och tar emot Bronshästen på röda mattan-visningen av 80-talsklassikern Susan, vart är du?, som även har Madonna i en av huvudrollerna! Rosanna Arquette var en av de första kvinnorna att tala ut om Harvey Weinstein, vilket blev startskottet för #metoo-rörelsen, som initierade det svenska uppropet #tystnadtagning. Därför känns det extra fint att Eva Röse, Alexandra Rapaport och Sofia Helin som alla har varit starka röster i #tystnadtagning kommer att lämna över Bronshästen på visningen.

Axel Öhman, programsättare, Bea Karlsson, programsättare och Gustav Sjölander, filmkoordinator Foto: Carla Orrego Veliz

Axel Öhman, programsättare på Stockholms filmfestival

Africa
Den Israeliska regissören Oren Gerners debutfilm Africa, gjord på mikrobudget, är ett rörande porträtt av hans familj och hans åldrande far Meir Gerner som även
spelar huvudrollen i en av festivalens mest häpnadsväckande prestationer. I all sin enkelhet

når filmen otroliga höjder genom mycket subtila nyanserna som sker sömlöst utan ansträngning. Sanningen är att filmen är mycket komplex, aldrig tråkig och rik på substans.

Heroes don’t die
Jag rekommenderar att se franska Heroes don’t die av debutanten Aude Lèa Rapin, med franska stjärnan Adèle Haenel i rollen som den lättretliga men älskvärda Alice. Efter en rad tillfälligheter blir Alices vän Joachim övertygad om att han, en 30-åring från Paris, är en reinkarnation av Zoran, en man som dog i Bosnien 1983. Vännerna åker dit och gör en dokumentär om sökandet efter mannens existens. Aude Léa Rapin gör en lysande tragikomisk debutfilm om unga vuxna som famlar sig fram i livet.

Heroes don’t die

Africa

Bea Karlsson, programsättare på Stockholms filmfestival

Just 6.5
Ett riktigt måste bland årets filmer är iranska drama thrillern Just 6.5 som handlar om den minst sagt utspridda drog epidemin i Iran. I huvudrollen ser vi fantastiska Payman Maadi, (Nader och Simin – en separation (2011)), vars djupa blick och naturliga karisma fångar publikens uppmärksamhet. Filmens höga tempo, sylvassa samhällskritik och imponerande välkomponerade scener gör den till en oförglömlig filmupplevelse och ett måste på årets festival. Payman Maadi kommer även att besöka festivalen och tilldelas Stockholm Achievement Award 2019 på premiären av Just 6.5 den 14 november.

The Souvenir
Joanna Hoggs The Souvenir är en personlig berättelse om ung och destruktiv kärlek är en inbjudan in till ett intimt och estetiskt utsökt drama som trollbinder publiken. Det är en mångbottnad film där vi följer Julie som kommit in på en prestigefull filmskola, samtidigt som hon försöker hantera att hon blir utnyttjad av mannen hon älskar. Joanna Hoggs filmestetik, med skeva vinklar och observanta överklass-skildringar gör The Souvenir till en visionär film som vågar utmana både traditionell berättarteknik och filmspråk, ett måste för den som vill se en film från en modern visionär!

Payman Maadi i Just 6.5

The Souvenir Foto: Agatha A. Nitecka

Gustav Sjölander, filmkoordinator på Stockholms filmfestival

Les Misérables
En av festivalens stora höjdpunkter är utan tvekan den briljanta franska filmen Les Misérables av den lovordade regissören Ladj Ly, som även är Frankrikes Oscarsbidrag i år. Filmen lånar sitt namn från Victor Hugos klassiska roman från 1862 men är snarare en film som har mer gemensamt med Spike Lees Do The Right Thing eller Antoine Fuquas Training Day. Ett modernt porträtt av det franska ghettot som kommer att stanna kvar i dig långt efter att du lämnat salongen.

Ema
En annan film du inte vill missa är Pablo Larraíns nya reggaeton-drama Ema med festivalveteranen Gael Garcia Bernal och det nya stjärnskottet Mariana Di Girolamo i huvudrollerna. Filmen dansar fram likt en musikvideo i stilen med ett starkt visuellt grepp. Den har dessutom ett fantastiskt soundtrack som får en att lyfta på smilgroparna, samtidigt som filmen berör på djupet i sin samtida skildring av skuld, skam och svek.