Ursäkta, har ni ett camp fire place på det här hotellet? Foto: Mostphotos/Direktpress

NÖJESORDLISTA: Har du koll på det nya (och gamla) kroglingot?

"Downtown camper", "plusmeny" och "personalmöte". A­ldrig någonsin har en ordlista varit så relevant för en utekväll i Stockholm som nu. Det är bara att spara länken.

  • Publicerad 09:43, 15 okt 2016

Den senaste tiden har en hel del knasiga ord och uttryck smugit sig in i krog- och nöjesbranschen.

Vi bestämde oss för att reda ut vad de betyder – egentligen.

När vi ändå var igång passade vi på att lista gamla klassiker.

Varsågod. Här är en ordlista som du inte behöver åka utomlands för att ha nytta av.

NYA ORD

Camp fire place: Varm umgängesplats på hotell med gult sken.

Social eating: Kort och gott äta på restaurang. Kan även betyda äta från samma tallrik, typ tapas.

Downtown camper: Omskrivning för hotellrum i citymiljö, gärna med inslag av rep och växter.

Escape room: Hotellrum, vidareutveckling av trenden att ”semestra i sin egen stad” (kan också betyda Fångarna på fortet-inspirerat nöje där du ska ta dig ut från ett rum genom ledtrådar).

Citynomad: Person som vant rör sig från ett hotell till ett annat, eller från en bar till en annan bar.

KLASSIKER

Rhodosbartender: Någon som bara kan blanda en vodka R­edbull

Startender: Manlig bartender som är vältränad, medvetet har en för liten skjorta. (Alltså typ samma som Rhodos-bartender, fast jobbar på trendigt ställe.)

Hänt i veckan: Restaurang som på fredagen serverar en blandning av veckans tidigare luncher.

Staycation: Semester på hemmaplan. Du kanske tar in på grannhotellet eller bara tar ledigt mitt i veckan för att kunna vara ledig och inte göra någonting alls.

Järn: Liten snaps eller shot, klassiker är Jägermeister, Fernet Branca eller ren vodka. (OBS. Genever är på väg att bli trendigt igen!)

Plusmeny: Stor stark med ett järn vid sidan om.

BESTÄLLNINGSORD

Surfare: Liten öl i rakt highballglas.

Galopp: Liten öl i vinglas.

Ginjärn: Liten snaps med gin.

Dagens: Vitt vin och sprite.

Gårdagens: Rött vin och cola.

Big balls: Stor drink för två personer serverad i karaff.

French 75: Trendig drink som innehåller de tre just nu populäraste ingredienserna, gin, lime och champagne.

INTERNA RESTAURANGORD

Kinabong: När ett och samma sällskap beställer helt olika rätter med massor av små ändringar. Till exempel pommes utan salt, hamburgare med ost vid sidan om och en lök högst upp och bara två skivor tomat. Härstammar från kinakrogens ”fyra små rätter”.

Pinne: En ensam gäst som sitter själv och äter vid ett bord. Kan också stå för whisky. En whiskypinne.

Gräsätare: Veganer och vegetarianer (benämningen håller på att försvinna)

Droppsprit: Förr i tiden sparades ofta all sprit upp från mätglaset och återanvändes i personalens kaffe eller när gäster beställde sangria, eller San Fransisco.

Droppöl: Inget att fråga efter. Får du en droppöl – skäll ut bartendern. Består av spillet från tapparna.

Släng: Handduk

Bartendern får telefon: Gammalt uttryck innan mobilen då bartendern gick bort till köket och tog ett ”samtal” (hen tog ett järn.)

Personalmöte: Samma som ovan. Fast i grupp.

FORTSÄTT SKROLLA FÖR ATT LÄSA VAD EXPERTEN SÄGER OM KROGSPRÅKET

Hans Bihl, krog- och bartenderexpert, säger att allt som är nytt inte är bra. Foto: Mostphotos/Privat

Experten om snacket på krogen: "Plötsligt ska alla ha gin med gurka"

Häftiga nyord i all ära. Men ibland känns det mest som folk vill vara lite pretentiösa. Det anser Hans Bihl som haft stenkoll på krogbranschen sedan 90-talet.

Hans Bihl driver företaget Brabar, som utbildat bartendrar sedan 90-talet. Han skrattar när han hör uttryck som ”social eating” och ”camp fire place”.

– Det är säkert saker som finns någonstans i världen och som kanske kommer. De sista åren har det dykt upp allt mer liknande ord då vi lever i en allt mer globaliserad värld, säger han.

Många fenomen och trender som lanseras i Sverige slår dock aldrig riktigt rot.

– Handen på hjärtat så är det nog inte så många ens i branschen som har koll på just dessa uttryck, säger Hans Bihl.

Ibland blir det för mycket

Enligt honom är det ett försök att vidareutveckla restaurang- och nöjesbranschen. Men ibland måste man inse att det går till överdrift.

– Flera varumärken driver kampanjer och hittar på trix för att få folk att konsumera just deras produkt. Vår bransch är inte unik på något sätt här, säger Hans.

Ett bra exempel är ett ginmärke som spinner på att gurka passar bäst för deras gin. Helt plötsligt vill alla ha Gin Tonic med gurka oavsett gin.

– Då kan man ju undra om konsumenten tyckte att det var fel med citron eller lime i alla dessa år, skrattar Hans.

Är det samma sak som att många vill svänga sig med lite coola uttryck och ord?

– Ja, det är lite som kejsarens nya kläder. Så mitt tips är att vara vaken för trender som kan var nog så berikande, men samtidigt inte svälja allt och kanske också lita på sina egna sinnen.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.