Parterapi och en sönderristad skolbänk. Det är lågmält och existentiellt på årets Vårsalong. Foto: Sacharias Källdén

Tokigheter och överlevnad på årets Vårsalong

En installation med ett överlevnads-kit, en gammal skolbänk och mer fotografi än vanligt. 170 konstnärer ställer ut 330 verk på årets Vårsalong som slår upp portarna den 10 januari.

  • Publicerad 12:06, 8 jan 2020

Nära 3 000 ansökningar kom in till årets vårsalong och juryn bestod av konstnären Lars Lerin och och designern och konstnären Bea Szenfeld samt juryordföranden och Liljevalchs museichef Mårten Castenfors. I år deltar fler än någonsin: 170 personer ställer ut 330 verk.

– Jag sa åt min personal att säga stopp när vi var uppe i 140. Men när de sa stopp hade vi valt ut 170. Så det blev en liten missuppfattning där. Men det går bra, vi hänger lite tätare. Publiken älskar när det är mycket, säger Mårten Castenfors.

Han beskriver att det som vanligt är finns en stor variation av uttryck: foto, måleri, objekt och "tokigheter".

– Möjligtvis är det lågmälda toner som accentuerar mer i år, konstnärerna sluter sig lite. Som den här skolbänken som någon har ristat och ristat i. Det är lite ledset, men väldigt fint, säger Mårten Castenfors och går vidare till en tavla.

– Och den här. Erland Josephson och Liv Ullmann i Scener ur ett äktenskap. Det håller på att gå fullständigt åt helvete men de håller varandra i handen, kanske kan det gå en vecka till... men så går det åt helvete.

Liksom föregående år deltar Camilla Holmquist som brukar göra porträtt av kända personer, i år har hon avbildat kungahuset.

– Man hoppas ju på att få hit de kungliga, det här borde de köpa men jag vet inte om de har den här typen av humor, säger Mårten Castenfors.

Kungaporträtt. Camilla Holmquist deltar liksom föregående år i Vårsalongen. Foto: Sacharias Källdén

Favoriter. Mårten Castenfors är särskilt förtjust i Chang Im Ohlssons "pippifåglar" som han kallar dem. Foto: Sacharias Källdén

Han konstaterar att det är mycket svensk natur i årets utställning men en inramad trisslott med en ruta kvar att skrapa bryter av. Två på "en miljon" är skrapade. Chansen finns alltså att vinna en miljon och verket kostar... en miljon.

– Det är typiskt Vårsalongen. Det går inte att ha någon annanstans, det ingen stor konst men det är kul.

I ett hörn har Josef Mellergård radat upp ett överlevnads-kit med diverse nödproviant man kan behöva i nödsituationer.

– Det är sådant folk sysslar med har jag förstått, under utställningen är det en siren som ska låta. Jag hoppas att den inte låter för högt, säger Mårten Castenfors.

Maskulinitet. Henrik Ekesiöös figurer i gips. Foto: Sacharias Källdén

Några av hans "klara favoriter" i år är Chang Im Ohlssons fåglar.

– Pippifåglarna har kropp, värme, humor och är individer. De är gjorda med kärlek och det kan till och med jag, som är gammal och tråkig, se.

På fredag den 10 januari klockan 12 öppnar Vårsalongen och pågår fram till den 22 mars. Det är öppet alla dagar och på måndagar är det fri entré. Såhär några dagar innan det är dags beskriver museichefen sig som trött.

– Jag har gjort 13-14 vårsalonger och det blir lite av en industri. Men om några dagar kommer 100 000 besökare, kanske börjar de prata med varandra, det blir erotik i luften och skitkul. Det är väldigt roligt med en utställning som har en så låg tröskel.

Levande organism. Anna Ting Möller har skapat ett verk i levande material, odlad med hjälp av en bakteriekultur, som Liljevalchs personal måste spreja vatten på varje dag. Foto: Sacharias Källdén

Överlevnadskit. Josef Mellergårds verk "Comfort Zone". Foto: Sacharias Källdén

Vårsalongen 2020

Nära 3 000 ansökningar.

177 deltagare.

97 kvinnor och 73 män.

330 verk.

Pågår 10 januari till 22 mars.

Hembrännare. Nicklas Nilssons metallskulptur. "Som tur är fungerar den inte", säger Mårten Castenfors. Foto: Sacharias Källdén

Videoverk. Mervi Junkkonens installation av en människa som tillsynes ligger instängd i en låda. Foto: Sacharias Källdén