Fläktar. Hett eftertraktad pryl just nu. Foto: Mostphotos

34 000 fläktsökningar på Blocket – dagligen

När de stora kedjorna sålt slut på inomhusfläktarna lever andrahandsmarknaden upp. För den som har en fläkt att sälja är det ett ypperligt läge just nu – men den som vill köpa får räkna med att betala betydligt mer än vanligt.

  • Publicerad 09:57, 26 jul 2018

För ett par veckor sedan skrev vi att det råder stor brist på inomhusfläktar i Stockholm. Den extrema värmen har lett till att de eftertraktade varorna sålt slut hos flera av de stora kedjorna.

Och nu börjar den stora efterfrågan på fläktar även synas på Blocket. I juni gjordes det i snitt 4 000 dagliga sökningar på ordet fläkt. Men sedan hände någonting, berättar Linnéa Aguero, PR- och presschef.

– Den 13 juli började sökningarna skena i väg och den största peaken var 18 och 19 juli, då var vi uppe i 34 00 sökningar per dag. Sedan dess har sökningarna legat från 20 000 och uppåt, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Exempel. Den som vill ha en begagnad bordsfläkt får just nu räkna med att betala mer än vanligt. Foto: Blocket

Och det är inte bara antalet sökningar som har stegrat. Linnéa Aguero förklarar att priserna på Blocket brukar ligga på ungefär en tredjedel av nypriset. Men när StockholmDirekt tittar igenom utbudet av fläktar ser de snarare ut att ligga på en prisnivå som är flera gånger över nypriset. Det handlar givetvis om tillgång och efterfrågan och i nuläget är fläktmarknaden utan tvekan säljarnas marknad.

– Har man en fläkt på vinden eller i källaren finns det inget tillfälle än att lägga upp en annons just nu, konstaterar Linnéa Aguero.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.