Flera anställda i Hässelby hemtjänst har skrivit ett brev till förvaltningen för att varna om att de inte hinner göra sitt jobb. Undersköterskan Ingrid Heldt är en av dem som skrivit under. Foto: Mikael Andersson

Anställda i hemtjänsten larmar om ökad stress

Anställda inom Hässelby hemtjänst hinner inte göra sitt jobb. I ett gemensamt brev till förvaltningen vädjar flera av dem nu om förändring. "Det är flera kollegor som är stressade och som inte mår bra", säger undersköterskan Ingrid Heldt.

  • Publicerad 15:38, 21 nov 2019

Tid är något som anställda inom hemtjänsten sällan haft gott om. Trots det säger Ingrid Heldt, som jobbat inom hemtjänsten i tio år, att det nu finns ännu mindre utrymme i schemat.

– Vi kände det efter sommaren, schemat hade blivit ännu tajtare. Det är flera kollegor som är stressade och som inte mår bra, säger hon.

Det jobbar ett 50-tal tillsvidareanställda inom Hässelby kommunala hemtjänst. Av dem har 21 anställda skrivit under ett brev till chefer och ansvariga politiker, där de försöker förklara den omöjliga situation de står inför.

Striktare krav

Det som hänt nu under hösten, menar Ingrid Heldt, är att det kommit striktare krav på att hålla budgeten. Det har gjort att kringtiden, alltså den tid vårdare har att ta sig mellan brukare (vårdtagare), minskat.

Det har också kommit direktiv från staden om att de anställda digitalt måste registrera sina besök, via ett så kallat NFC-system. Det innebär att vårdare ska "blippa" in sig med sin telefon när de kommer till en brukare, och blippa ut sig när de går.

– Vi får ersättning för den tid som loggas hos brukare. Syftet ska vara att höja kvaliteten, men vi upplever det som tvärtom. Det blir mindre tid hos brukarna och sämre kvalitet, säger Ingrid Heldt.

Utdrag ur personalens brev

Vi kan inte låsa dörren, gå ner tre trappor, gå till cykeln, låsa upp den, eventuellt svara i jobbtelefonen, cykla några hundra meter, låsa cykeln, gå till porten, gå upp tre trappor, plinga på dörrklockan, låsa upp dörren på fyra minuter.

För mycket att göra

För Ingrid Heldt börjar arbetsdagen 07.15, men hon är på plats en kvart innan för att hinna göra sig i ordning. Fram till lunch kan hon ha nio besök på schemat. Eftermiddagen kan ha tio besök inlagda, fram till arbetsdagens slut 15.45.

– Om en brukare har 40 minuter beviljat besök från oss kanske de bara får 20 minuter, eftersom vi måste hinna till nästa. Vi måste göra så för att få schemat att gå ihop, säger Ingrid Heldt och fortsätter:

– Ibland har vi tre minuter mellan besöken, och det går inte.

Delar synen på problemet

Zekiye Güler Thompson, förhandlingsansvarig på fackförbundet Kommunal i Hässelby-Vällingby, delar medarbetarnas beskrivning av problemen.

– Det är så vardagen ser ut för dem. Vi har också en arbetsledning som inte lyssnar på arbetslaget. Det var över en månad sen brevet skickades, och sen dess har vi bara haft ett möte, men det handlade om nåt annat. Det är oroväckande, säger hon.

Enligt Zekiye Güler Thompson har även ledningen inom hemtjänsten, i samtal med facket, pekat på att problemen beror på NFC-systemet.

Den tid som registreras där ligger sen till grund för hur mycket pengar verksamheten får nästkommande år. Men Zekiye Güler Thompson menar att bara 60 procent av anställda använder systemet.

– Om arbetsgivaren inför ett nytt system är det också deras skyldighet att ge de anställda förutsättningar för att använda det. Som det ser ut nu så hinner de inte, säger Zekiye Güler Thompson.

"Inte gå via brev"

En av de som läst brevet är Mona Gustafsson, enhetschef på Hässelby hemtjänst. Hon tycker inte att brevet är konstruktivt.

– Vi har samverkansavtal och möten en gång i månaden, där man ska ta upp och diskutera problem. Man ska ha en dialog och inte gå via ett brev, säger hon.

Det de anställda larmat om, att schemat blivit för tajt sen i somras, håller Mona Gustafsson inte med om.

– Det handlar inte om schemaläggning, utan om att vi har fått direktiv från staden att medarbetare måste ha kvittenser från besöken. Det är enda förändringen.

Uppgiften om att bara 60 procent av anställda använder det menar Mona Gustafsson är problematiskt.

– Det är en procentsats som medarbetarna måste höja, det är en skyldighet för alla oss som använder systemet.

Men hur ska det höjas om anställda säger att de inte hinner?

– Jag vet inte vad "inte hinna" betyder. Det är en etikett som blippas, och det görs direkt när man går in på ett besök och direkt när man går ut. Att blippa tar inte många sekunder.

Hur löser man ett sånt här problem då?

– Genom att prata och prata, förklara för medarbetarna att man gör kvittens hos alla. Det finns inget annat vi kan göra, kravet är bara att de i höst ska ha in- och utkvittens på alla besök.

Bo Arkelsten (M), ordförande i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd, säger att de tar brevet på allvar. Foto: Ewa Malmsten Nordell

Ska utredas

Brevet har också nått stadsdelsnämndens ordförande Bo Arkelsten (M), som säger att situationen tas på allvar.

– Jag har pratat med stadsdelsdirektören och sagt att vi får undersöka saken. Jag vill se över hela hemtjänsten, även den privata. Jag skulle vilja se statistik på vad de som får hemtjänst tycker, se vad de klagar på. Sen får vi se om det är en personal- eller ledningsfråga, eller om de helt enkelt har för många ärenden.

Bo Arkelsten säger också att det inkommit klagomål på NFC-systemet, och att det kommer följas upp i samma veva.

I dagsläget är det för tidigt att spekulera i en lösning, menar Bo Arkelsten.

– Brevet kan jag inte säga emot, men det är när vi har all fakta på bordet som vi kan se vad vi kan göra åt problemen. Vi måste också se om det är en vanligt fel hos alla utförare.

Du har tidigare pratat om att ni inom förvaltningen måste "fixa kostymen". Är situationen inom hemtjänsten kopplad till det?

– Hemtjänsten har historiskt inte gått ihop och haft ett underskott. Det är ingen nyhet att säga att vi ska försöka hålla budgeten. Men det kan ha att göra med att vi har en tätare budgetuppföljning, där vi ser över den varje månad istället för varje kvartal. Men vi har inte gått ut med hårdare direktiv.

Brist på resurser

Samtidigt vill Ingrid Helst och hennes kollegor inte lägga allt ansvar på sina chefer, utan förstår att situationen kan vara stressig för dem också.

Det Ingrid Heldt och hennes kollegor hoppas på är att kunna ge brukarna den tid de förtjänar.

– Det är sån skillnad om det är lite luft i schemat. Då kan vi stanna hos folk, kanske fråga om de vill ha kaffe efter maten. Göra det där lilla extra man inte kan göra när man är stressad.

Osäkert om Fryshuset blir kvar i Östberga

Nyheter V: "Slår mot barn och unga som redan har det tufft" Fryshuset kan försvinna från Östberga 1 juni. Orsaken är att avtalet löper ut och de styrande i stadsdelen är osäkra på om de vill förlänga.torsdag 12/12 16:38

Elis från Spånga gör Sune – igen

Nyheter För andra gången går det att se Spångabon Elis Gerdt, 13, i rollen som Sune, när en ny film om hela Sveriges kärlekkranka tweenie går upp på bio strax innan jul.torsdag 12/12 16:36

Vi är Västerort

    Stockholm Direkt