App underlättar för tågpendlare

På senare år har SJ många gånger förknippats med förseningar och bristande information vid tågstopp. Nu har ett Enköpingsföretag gjort det smidigare, inte att komma i tid, men att få ut pengar genom restidsgarantin.

  • Publicerad 09:36, 5 jun 2015

Vid en tågförsening på mer än en halvtimme går det att få tillbaka pengar på restidsgarantin. Men det är långt ifrån alla som använder sig av resegarantin även fast de råkat ut för förseningar. Kanske för att ansökningsformuläret inte varit anpassat för mobilen och kanske varit alldeles för omständligt. Men det har nu ett par Enköpingsbor varit med och ändrat på. Enköpingsborna Mika Mattila och Simon Wahlström har tillsammans med Robert Ryding och Erik Johansson tagit fram gratisappen ”Railor” (för iOS och Android). Genom appen ska det inte behöva ta mer än 15 till 20 sekunder att skicka in sin restidsgarantiansökan.

– Anledningen till varför vi skapade applikationen är just för att det är väldigt krångligt och tidsödande för SJ:s resenärer att söka ersättning vilket lett till att de allra flesta inte heller väljer att göra det, säger Mika Mattilla, Vd Railor AB.

Tagit tre år

Enligt medarbetarna på Railor AB är det 298 miljoner kronor i restidsgaranti som resenärer har gått miste om mellan 2011 och 2014.

Det har tagit ungefär tre år från idé till dagens färdiga smarttelefon-applikation. Appen genererar inga pengar för företaget som tagit fram den, den har bara kostat pengar. Men enligt killarna i Railor AB är det för en god sak de tagit fram applikationen. Förhoppningen är nu att deras produkt ska användas så pass mycket att den får effekt.

– Med vår app Railor vill vi, genom att det går så snabbt och enkelt, få alla att söka ersättning och därmed öka kraven på SJ och Trafikverket att leverera en mer tillförlitlig tågtrafik till alla resenärer, säger Mika Mattilla. Det ska bli mer kostnadseffektivt för SJ att erbjuda en tågtrafik som oftare går i tid.

Genom appen skriver resenären som avser att söka resegaranti sina uppgifter.

Smidigare formulär

Dessa utgår från Sj:s vanliga formulär, men skillnaden är att uppgifterna bara behövs skrivas in en gång, till skillnad från SJ:s formulär där alla uppgifter måste skrivas varje gång en ansäkan ska göras.

– Som det ser ut idag så tror jag att det är resenärer som råkat ut för förseningar på längre sträckor där biljettpriset är högre som i större utsträckning använts sig av Sj:s formulär. Jag tror inte att många sitter och fyller i en massa uppgifter för att få tillbaka 25 kronor, säger Mika Mattilla.

Så mycket får man

Vid en försening på 60 minuter ersätts resenären med 25 procent av biljettpriset. Om förseningen är över 120 minuter betalas 50 procent av biljettpriset ut i ersättning.

Om man har månadskort och är ansluten till Sj:s tjänst ”samlad utbetalning” ersätts snittpriset för resan med 25 procent av beloppet vid en försening över 30 minuter. Vid en försening på mer än 60 minuter ersätts resan med 50 procent.