Ny statistik visar att flest olyckor med elsparkcyklister inblandade sker mellan kl 23 och 01, främst nätter mot lördag. Foto: Mostphotos

Är elsparkcyklar Stockholms nya fyllefordon?

De flesta olyckor med elsparkcyklister inblandade sker på nätter mellan fredagar och lördagar, enligt ny statistik som SvD var först att skriva om.

  • Publicerad 13:42, 29 okt 2019

Mellan januari och augusti i år rapporterades 150 olyckor med elsparkcyklister i Stockholm, enligt ny statistik som SvD var först att skriva om och som StockholmDirekt tagit del av.

Flest olyckor sker mellan klockan 23 och 01, främst nätter mot lördag. Det är också vid denna tidpunkt de tre olyckor som lett till allvarligast personskador har ägt rum.

– Det är talande siffror som tyder på att folk är överförfriskade och inte borde köra, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, till SvD.

"Tar sig mellan barer"

Victor Lindberg, delägare på företaget Ezride som säljer elsparkcyklar, är inte överraskad av statistiken.

– Folk använder elsparkcykeln för att ta sig mellan barer. Man skjutsar på dem. Du tar den i flykten och har sällan hjälm med dig. Det är lättare att tänka på säkerheten om du till exempel använder elsparkcykel i pendlingen till jobbet, säger han till SvD.

Totalt beräknas fyra miljoner resor gjorts med elsparkcykel i Stockholm mellan januari och augusti i år. Trafikkontoret slår i rapporten fast att "det är troligt att olyckor med elsparkcykel är överrepresenterade jämfört med olyckor på cykel".

Flest olyckor sker på Södermalm och Norrmalm.

Olycksstatistiken är sammanställd av konsultbolaget Movea på uppdrag av trafikkontoret och siffrorna är hämtade från databasen Strada som sjukhus och vårdcentraler rapporterar till.