Här förväntas Hjorthagenbor gå om de ska till tunnelbanan efter halv tolv. Foto: Daniel Hedström

Avstängd nedgång tvingar T-resenärer gå i trappa i skogen

Boende i Hjorthagen tvingas ta lång omväg nattetid när SL ska spara pengar. "Hur ska man ta sig till tunnelbanan om man sitter i rullstol eller är synskadad?" undrar Reine Öyangen.

  • Publicerad 11:52, 24 aug 2015

Det är en del äldre och handikappade som bor här. Det känns inte rätt att de inte kan använda kollektivtrafiken de här tiderna.

Från och med förra veckan har SL begränsat bemanningen och öppettiderna vid ett antal tunnelbaneuppgångar – så kallade sekundära uppgångar. En sådan är, enligt SL, uppgången mot Hjorthagen vid Ropstens station.

Hjorthagenbor måste således ta sig till den ”primära” uppgången vid Ropstenskrysset om de vill åka tunnelbana efter klockan 23.30. Dit kommer de antingen genom långa trappor i skogen eller via en gata utan ordentlig trottoar.

Omöjligt för rullstolsbundna

På Hjorthagens Facebookgrupp råder en livlig diskussion.

Reine Öyangen, boende i Hjorthagen, är en av de som har varit aktiva i gruppen och han har själv kontaktat SL.

– Jag försöker förstå hur de har tänkt att man ska ta sig till och från Ropstenskrysset säkert om man är rullstolsbunden eller synskadad. SL verkar inte ha nån plan. De hänvisar till en trappa i skogen där det kan vara mörkt och läskigt. Annars får man ta en väldig omväg längs en dåligt belyst väg som knappt har trottoar. Vi har barnvagn, så vi kan inte åka den tiden på dygnet. Det är en del äldre och handikappade som bor här. Det känns inte rätt att de inte kan använda kollektivtrafiken de här tiderna.

Reine Öyangen tycker att det är märkligt att betrakta Hjorthagen-uppgången som ”sekundär uppgång”.

– Vid de andra stationerna som påverkas finns en annan tillgänglighet, säger han. Vi ligger uppe på ett högt berg. Och nu har ju så många flyttat in i Norra Djurgårdsstaden som också använder uppgången.

"Inte SL:s ansvar"

Christian Hoffmann på SL:s pressavdelning berättar hur man har resonerat:

– Vi genomför detta för att spara pengar. Det är få personer som använder uppgången under de tiderna. Besluten om öppettiderna har tagits fort, och det finns möjlighet för oss att justera dessa framöver. Framkomligheten utanför stationsomrrådet är inte SL:s utan kommunens ansvar.

– Vi har inte hunnit ta tag i frågan, säger Erik Hammarström på Stockholms Trafikkontor. Jag vet inte riktigt vad som gäller och måste gräva i det här.

Men det är inte bara framkomligheten som är problemet, menar Kristina Lundberg vars dotter bor i Hjorthagen.

– Det är ju en trygghetsfråga. Man har en olustig känsla när man går i mörkret genom skogen, speciellt som ensam tjej. Man hör ju om mycket läskigt som händer.

Andra röster

Spärrexpeditör vid uppgången:

"Vi har fått dåligt med information. Det har varit folk här varje dag och klagat. De säger att de har kontaktat SL också men inte fått några ordentliga svar."

Medlem i Hjorthagens facebook:

"Har beslutfattarna varit här någon gång & sett hur alternativet ser ut ? Skulle inte tro det."