Avtal klart om järnvägsspåren

Spår i ytläge på sträckan mellan Hedvigdalsvägen och Nybodagatan, därefter intunnlad järnväg fram till Frösundaleden och sedan spår nedsänkta i tråg genom Solna Business Park. Så ser avtalet mellan Trafikverket och Solna stad om Mälarbanans utbyggnad ut.

  • Publicerad 01:15, 7 aug 2018

Kommunstyrelsen tar beslut om avtalet på sitt första sammanträde efter sommaren den 13 augusti. Därefter behandlas det i kommunfullmäktige den 27 augusti.

Kommunstyrelsen kommer också uppdra åt byggnadsnämnden att påbörja detaljplanearbete för bebyggelse på den intunnlade delen av järnvägen och i området intill den breddade Mälarbanan. Säkerhetsavståndet ovanför tunneltaket ska i så fall vara fem meter.

Solna stad betalar 600 miljoner kronor för den merkostnad som intunnlingen och en ny station i Huvudsta medför. Ett utlägg som man hoppas få tillbaka genom medfinansiering från externa aktörer som exempelvis fastighetsägare.

”Förutsättningarna är goda”, skriver förvaltningen om medfinansieringen i den tjänsteskrivelse som ska ligga till grund för politikernas beslut.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Debatt om skolans framtid i Solna

Nyheter Hur ska resultaten förbättras och hur minskar vi barngrupperna? Det är två av frågorna som kommer att diskuteras vid en politisk debatt om skolan i kväll, tisdag.tisdag 21/8 1:15