Balans för att undvika fall

Den 4 oktober, klockan 10.00 till 14.00, har Kryddgården i Enköping öppet hus under rubriken "Balansera mera". Det blir en fullspäckad temadag med tips på hur du kan få bättre balans och slippa ramla. – Det handlar både om mat, motion och medicin, säger Emma Olsson, fysioterapeut.

  • Publicerad 16:10, 20 sep 2018

Balansera mera

Fallolyckor kostar samhället miljarder kronor varje år, men värst är att det kostar i liv och i mänskligt lidande – fysiskt och psykiskt. Det positiva är att många fallolyckor kan förhindras. Socialstyrelsen har därför en kampanj för att förebygga fallolyckor. Temadagen på Kryddgården är en del av detta. Där kommer det att hållas föreläsningar och information.

Målgruppen är äldre människor eller människor med funktionsnedsättningar, som därför riskerar att råka ut för fallolyckor.

Marie Mastrotanasi, aktivitetsledare, Petter Hörberg, sjukgymnast och Emma Olsson, fysioterapeut, är några av de som kommer att finnas på plats och informera om ämnet.

– Det blir en fartfylld dag, säger Marie Mastrotanasi.

Det handlar mycket om fysisk träning för att kroppen ska fungera. På Kryddgården anordnas det gymnastikpass i grupp och det finns också ett styrketräningsgym med maskiner och hantlar där det går att få hjälp att göra rätt övningar.

Träningen är ändå bara en del i arbetet för att undvika fallolyckor. Mat, motion och medicin är tre saker som har stor betydelse.

Motion

På Kryddgården anordnas det regelbundet balansträning med kondition och styrka i fallförebyggande syfte. Övningarna är enkla och utförs till musik och det behövs inte någon tidigare träningsvana för att vara med. Träningen är kostnadsfri och passet varar i cirka 45 minuter.

Generellt uppmanas var och en att välja aktiviteter som utmanar balansen och stärker skelettet. Försök att hitta aktiviteter som du tycker är roliga, gärna sådant som du gör i grupp. Några exempel kan vara Tai Chi, yoga, Qigong, promenader, stavgång eller dans. Det är också bra att gå i trappor. Utgå från din nuvarande förmåga och öka långsamt tempo och belastning. Vissa övningar går bra att göra sittande.

Det är aldrig för sent att börja träna för att bygga upp konditionen, skelettet, muskelstyrkan och balansen.

Mat

Även mat och dryck har stor betydelse för att förebygga fallolyckor.

– Om man får blodsockerfall, inte har fått i sig tillräckligt med näring, eller har vätskebrist, så kan det öka risken för att falla, säger Petter Hörberg, sjukgymnast.

Generellt gäler det äta varierad lagad mat regelbundet. Ät gärna något proteinrikt till varje måltid, till exempel kött, fisk, bönor, ägg eller mejeriprodukter. Mjölk, fil och yoghurt ger dig kalcium och D-vitamin.

Medicin med mera

Vissa mediciner kan göra dig trött och påverka din balans. Berätta för din läkare om du märker av sådana effekter. Kanske kan läkaren byta ut medicinerna.

Kommunens fixartjänst kan också hjälpa till med sysslor i hemmet för att undvika situationer som kan leda till fallolyckor.

– Man kan få hjälp att byta gardiner så att man slipper klättra upp på en stol, säger Petter Hörberg.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.