ÖVNING. Christina, Eva, Kerstin och Rose sträcker på armarna från golvet upp till huvudet. Foto: Anton Kyhlbäck

Balansträning har inga åldersgränser

Ingen kroppsdel uteblev under balanspasset på Edsbergshallen. Ledaren Anette Fällström ger tips på att träna balansen hemma.

  • Publicerad 09:00, 19 okt 2019

Lite rörelser och motion varje dag. Det var budskapet under seniorgympan på Edsbergshallen i veckan. Här träffas 20-tal pensionärer för att röra på sig, lyssna på musik, koppla av – och fika – tillsammans.

Kerstin Malmborg är en av flera deltagare som är ny i gruppen.

– Man blir glad och pigg. Jag känner att jag har jobbat lite, säger hon och tillägger:

– Jag är mycket aktiv, och rör på mig, men har haft svårt att kunna komma upp från golvet. Av den anledningen, och på grund av entusiasmen i gruppen, har det här blivit viktigt för mig.

Fem eldsjälar

2016 lades gratisgymnastiken ned för pensionärerna i Sollentuna. Fyra personer och Anette Fällström startade då SSG (Sollentuna Seniorgymnastik) för att fortsätta erbjuda träning och balansövningar.

Sedan dess har gruppen nått ett medlemsantal på över 400 personer.

Det berättar Anette Fällström.

– Jag tänkte då att vi måste ju bara fortsätta med den här viktiga träningen och fina sammanhållningen i de olika grupperna som då fanns, säger hon.

Balans

Föreningen håller i ett 20-tal olika pass.

Under tisdagen var det balans på schemat. Till tonerna av gamla klassiker, som Ted Gärdestad, Fred Åkerström och Ewa Roos, spändes stretchband till stolen och övningarna började.

– Kom igen. Då kör vi, ropade Anette Fällström till gruppen.

Sittande. Stående, och sjungande till musiken.

Varje deltagare fick en egen stol och ett eget stretchband. Upp och ner. Till sidan och tillbaka. Upp på en fot, och med handen på huvudet.

Efter en halvtimme var det dags för motion. Deltagarna fick stampa med benen, och samtidigt hålla takt med händerna på knät. Sedan släcktes ljuset och blev en stund för avkoppling innan passet rundades av.

– Avslappningen är en viktig del. Då vill jag att vi tar djupa andetag, inte korta små andetag som man ofta gör när man är stressad.

Avrundning med fika

I slutet av passet plockade deltagarna undan tillsammans.

Ett tiotal personer passade på att stanna kvar för att fortsätta umgås. En kopp kaffe och en kaka blev lön för mödan. Elvy Andersson, 86, är en av besökarna som har gått på gympa längst. 1991 gick hon pension och hon håller sig frisk än idag.

– Det som bra är att man alltid får med sig lite övningar hem, säger hon.

Kamraten Birgit Rudenhed, 80 år, tillägger:

– Alla gillar ju musik, och alla gillar att röra på sig. En granne berättade om det här och nu har jag varit med fyra gånger. Det känns väldigt bra att få träffa andra också, säger hon.

Anettes balanstips

Stå på ett ben och borsta med fel hand när du borstar tänderna.

Ställ dig på tårna eller ett ben på platser du står och väntar. Exempelvis i kön när du handlar.

Anettes "böj bakåt". Ta ett stort andetag och sträck ut armarna ovanför och bakom huvudet.

Ta trapporna istället för hissen - om du orkar och kan.

Sitt ner och stå upp flera gånger. Kan enkelt göras ett par gånger när du sitter på en bänk utomhus, som vid busshålssplatsen.

Massera kroppsdelar och stå upp då och då efter långa sittstunder. Exempelvis när reklamen på TV börjar.

Rör på dig lagom. Så lite eller mycket du orkar. Lite övningar varje dag gör skillnad, menar Anette.

Träna på att koppla av ordentligt efter att du har rört på dig.

Vill du prova på?

Sollentuna Seniorgymnastik finansieras av medlemsavgifter och fasta kostnader för olika pass. Nya deltagare erbjuds att gratis prova på något av de olika passen. Intresserade kan anmäla sig via föreningens hemsida, sollentunaseniorgymnastik.se, där det även finns ett fast veckoschema. Balansträning börjar 12.45 varje tisdag på Edsbergshallen under hösten 2019.

FIKA. Ann-Wiol Fällström och Birgit Rudenhed tycker att kaffet är lika viktigt som gympapasset. Foto: Anton Kyhlbäck

ALLA. "Det finns träningsform för alla" säger Anette Fällström som tidigare har arbetat 25 år som idrottslärare i Sollentuna. Foto: Anton Kyhlbäck

GYMPA. Barbro följer ledarens instruktioner med stretchbanden för att träna upp balansen. Foto: Anton Kyhlbäck

PASS. Ett pass är ungefär 45 minuter. Träningen avslutas med avslappning för att få ner pulsen innan fikastunden. Foto: Anton Kyhlbäck

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Här kan du träna ute på hemmaplan

Nyheter Ella Söderberg tipsar om enkla övningar på utegym Runt om i Stockholms län kryllar det av utegym. Men vad gör man med alla stockar och bräder och hur kommer man igång med träningen? Vi bad vår reporter, tillika redaktionens träningsexpert, att ge...fredag 17/1 16:03

Hunden som är populärast i Sollentuna

Nyheter "De är snälla, vackra, lydiga och gillar att arbeta" Labrador är den populäraste hunden i Sollentuna, det visar siffror från Jordbruksverket. "De är snälla, vackra, lydiga och gillar att arbeta" säger Sollentunabon Lee Rosenberg som har två labradorer.fredag 17/1 11:30

Rinkebysonen Martin Mutumbas liv blir bok

Nyheter AIK-profilen samarbetar med sportjournalist Rinkeby-uppväxta Martin Mutumbas liv blir bok. I höst kommer berättelsen om före detta AIK-spelaren.fredag 17/1 11:24
Stockholm Direkt