Lena Atterling, marketing manager för Stockholm Quality Outlet är nöjd med nya butikerna de har lockat till Barkarby. Foto: Mikael Andersson

Barkarby outlet får 18 nya butiker – här är listan

Nu är det klart vilka som flyttar in i Barkarbys nyrenoverade outlet. 17 nya butiker och ett nytt matställe kommer att öppna i november. Järfälla Tidning kan avslöja vilka 14 av butikerna blir.

  • Publicerad 15:52, 16 aug 2016

Det är viktigt att de håller en hög modegrad och är ett premiummärke så att det passa in i vårt koncept. Sedan är det viktigt att alla butiker erbjuder minst 30 procent lägre priser än ordinarie priser

Sedan i mars 2016 har utbyggnaden av Stockholm Quality Outlet i Barkarby pågått. Nu närmar sig renoveringarna sluttampen.

Då är det också nästintill helt klart vilka de nya butikerna blir.

Totalt kommer det att finnas 18 nya butiker – inklusive ett matställe – på området som nu växer med 4 000 kvadratmeter.

På listan över de butiker som är klara finns strumpmärket Happy Socks, skjortbutiken Eton, seglingsmärket Gaastra, väskmärket Timbuk2, träningsmärket Rönnisch och modebutiker som John Henric, Guess, Saint Tropez, Calvin Klein och By Malene Birger.

 

"Det har varit lite rörigt under bygget men jag hoppas att våra kunder har haft överseende med det. Jag tror folk har varit lite nyfikna när de kommit hit", säger Lena Atterling om Foto: Mikael Andersson

Tre butiker expanderar

Restaurangutbudet får också ett tillskott i Espresso House.

– Sedan kommer tre av våra befintliga butiker, Hugo Boss, Tommy Hilfiger och Hope, att expandera och flytta till större lokaler, säger Lena Atterling, marketing manager.

Ytterligare fyra butiker kommer också att tillkomma under hösten och de tre lokaler som kommer att stå tomma efter att Hugo Boss, Tommy Hilfiger och Hope flyttar ska också fyllas framöver.

– Det kommer att vara mycket mode, eventuellt tillkommer en outdoorbutik, säger Lena Atterling.

Hur har ni tänkt kring de butiker som flyttar in?

– Det är viktigt att de håller en hög modegrad och är ett premiummärke så att det passa in i vårt koncept. Sedan är det viktigt att alla butiker erbjuder minst 30 procent lägre priser än ordinarie priser.

Hela området får också ett nytt utseende och fler parkeringsmöjligheter när allt står klart den 25 november, då outleten invigs på nytt.

– Vi försöker skapa lite New England-stil och jobbar mycket med färger i vitt och både mörkt och ljusgrönt. Vi har målat om i den befintliga outletdelen så att det hänger ihop med den nya, säger Lena Atterling.

På torgytorna ska också fler sittmiljöer tillkomma och fasader fräschas upp med nya markiser och skyltar.

Finns det några planer på fler restauranger?

– Inte i dagsläget förutom Espresso House. Men de håller på att utveckla den asiatiska bistron som är under ombyggnation. Waynes har också renoverat sin enhet under sommaren. Och i våras fick kolgrillen en ny ägare.

Outleten kommer också få två nya entréer mot parkeringsplatsen vid Dressman och Lindex och en ny huvudingång från parkeringen vid McDonalds.

"Nöjda och stolta"

De planerar också för att fortsätta med nya familjeevent varje månad under nästa år – och minigolfbanan kommer att återkomma nästa år.

Lena Atterling berättar att de är nöjda med de nya butikerna, och att besökarnas åsikter i marknadsundersökningar och sociala medier har spelat in i valet.

– Det kommer att bli ett sådant lyft, vi är nöjda och stolta, säger hon.

Hur har det sett ut med besökare under året?

– Vi har ökat i omsättning och besök under hela våren och förväntar oss en ökning nu till nyöppningen också. Det har varit lite rörigt under bygget men jag hoppas att våra kunder har haft överseende med det. Jag tror folk har varit lite nyfikna när de kommit hit.

Hela listan: Butikerna som flyttar in

Happy Socks

Eton

Gaastra

Timbuk2

Rönnisch

John Henric

Guess

Saint Tropez

Calvin Klein

By Malene Birger

Espresso House

I våras öppnade också barnklädesbutiken Pomp de Lux.

Följande tre butiker får större lokaler:

Hugo Boss

Tommy Hilfiger

Hope

Under hösten kommer ytterligare fyra butiker bli klara och efter invigningen ska också de tre lokaler som blir tomma på gamla området fyllas med nya butiker.

Invigning i november

Outleten planerar för en invigning den 25 november med housetema, där dj:s kommer att uppträda.

Stockholm Direkt