Foto: Gehl architects/Mostphotos

BILDSPECIAL: 7 nya skisser på framtida Lövholmen

Bort med gamla industribyggnader och cementupplag. In med tät kvartersstad, en större kaj, boulevarder och parker. Nu finns tidiga skisser på hur Lövholmen kan se ut efter Cementa.

  • Publicerad 16:35, 8 dec 2016

Foto: Mostphotos

Industrivibb. Såhär ser Lövholmen ut i dag. Cementas silos, Färgfabriken och skorstenar ger området en väldigt industriell siluett. Men snart kan det vara slut med det. Staden har stora planer för Lövholmen. Scrolla ner för att se skisserna på hur det kan komma att se ut i framtiden!

Foto: Gehl architects

Gränder. Gränder är mystiskt och spännande menar arkitekterna som planerat in två stycken på ömse sida om den gamla färgfabriken. Vid gränderna planeras även små parker.

Foto: Gehl architects

Från trist till urban. Lövholmsvägen ska enligt visionen gå från trist gata genom ett gammalt industriområde till levande, urban stadsgata med butiker, barnvagnar och cykelhipsters. Här ska det byggas hus ända fram till trottoaren. Gatan ska också få en ny tvärbanestation och en fem meter bred cykelbana.

Foto: Gehl architects

Levande. Inne i kvarteren blir det gator där bilar, cyklar och gående får dela på utrymmet. Här ska det lekas, umgås med grannarna och åkas lådcykel för glatta livet. Gröna ytor utanför lägenheterna ska göra så att det hängs mer utomhus och länka samman insidan av lägenheterna med gatan utanför.

Foto: Gehl architects

Kaj. När Cementa försvinner kan kajen se rejält annorlunda ut än i dag. Dagens stenkaj med träd ska behållas men kompletteras med en träbrygga för cyklister och folk som vill promenera eller hänga. Såhär kan den nya kajen se ut västerut.

Foto: Gehls architects

Ännu mer kaj. Uteserveringar, promenadstråk och en större kaj. Dagens stenkaj ska byggas ut med en träbrygga.

Foto: Gehl architects

Boulevard. Genom hela området kommer det att gå en ringformad boulevard som kallas för Loopen. Loopen börjar vid Lövholmsvägen och går hela vägen ner till vattnet för att sedan vända upp mot Lövholmsvägen igen. Loopen blir områdets huvudgata med kaféer, cykelbanor och träd. Det blir också träd och parkhäng Vid Loopen kommer det också att byggas parker och grönytor.

Foto: Stockholms stad

Tusentals bostäder. På Lövholmen ska det byggas tät kvartersstad och totalt planeras det för runt 1500 bostäder.

Cementa måste bort för att det ska bli verklighet

För att stadens storslagna planer för Lövholmen ska kunna bli verklighet så krävs det att Cementas cementdepå kan flytta till en ny plats. Ett förslag har varit att flytta Cementa till Värtan, en plats som enligt Cementa uppfyller deras krav på ny placering. Strax före sommaren stötte planerna dock på patrull från Trafikverket som vill bygga en trafikplats där.

– Det har lagt en våt filt över det hela och sedan dess har vi inte kommit någonstans. Diskussionerna om Värtan fortsätter, något annat förslag finns inte, säger Martin Ekstrand, logistik och leveranschef på Cementa.

Hur lång tid det kan ta att hitta en ny placering för Cementa vet ingen. En ny plats måste ha tillgång till en hamn och kunna nås med lastbil och även sedan man hittat en ny plats så kan det ta fem år att flytta verksamheten.