Filmhuset Foto: Tove Falk Olsson

BILDSPECIAL Stockholms brutalaste byggnader

Kaknästornet, Filmhuset och Arkitekturhögskolan är exempel på byggnader från 60- och 70-talets kritiserade arkitektur. Nu utkommer en fotobok som hyllar epoken.

  • Publicerad 11:40, 11 nov 2015

I nästa vecka släpps boken Sthlm Brutal med text av Martin Rörby och fotografier av Tove Falk Olsson. Boken skildrar arkitekturen i Stockholm från 60- och 70-talen som ofta kritiseras.

– Jag tror att folk har svårt för den här arktitekturen dels på grund av dess storskalighet, och dels på grund av de råa materialen, säger Martin Rörby. Det är också lite "guilt by association" – folk var upprörda över att man rev de byggnader som ersattes av de här husen.

Byggnader med integritet

Martin Rörby berättar att han, när han började som arkitekturhistoriker, också hade svårt för de här husen, men att han nu känner annorlunda.

– Det är inga insmickrande byggnader, säger han. De har integritet. Man måste titta några gånger på dem för att se vad som är häftigt med dem. Men det finns en materialskicklighet och en väldig skaparlust. Man vågade göra grejer som stack ut under den här perioden. Det tycker jag man saknar i 90- och 00-talets arkitektur. Halvgamla byggnader lever alltid farligt innan de klassas som klassiska, men jag tror att tiden är mogen att återupptäcka, eller upptäcka, det här arvet. Jag hoppas att boken blir en ögonöppnare.

Det är mitt Stockholm

Tove Falk Olsson, som har tagit bilderna i boken, har ett sentimentalt band till arkitekturen som behandlas.

– Jag är uppvuxen i innerstan och de här byggnaderna är en del av min barndom, säger hon. Det är mitt Stockholm. Och jag tycker att det finns väldiga kvalitéer i de här husen om man tittar närmre på material och hur man har jobbat. Man borde ta sig tid att verkligen titta på dem.

Boken Sthlm Brutal utkommer i nästa vecka.

Trygg-Hansa-huset, Kungsholmen:

– Trygg-Hansa-huset är ju i särklass. Det har tydliga avläsbara delar och en väldigt medveten materialkombination. Transparent glas, rå betong och mörkt tegel. Tillsammans ger det en väldigt stark karaktär, säger Martin Rörby.

Foto: Tove Falk Olsson

Arkitekturskolan, Östermalm:

– Arkitekturskolan gick jag förbi varje dag som barn. Jag tycker om att den bryter av så kraftigt i miljön, men ändå passar in bland de andra husen höjdmässigt. Det är så bra att den ligger där, säger Tove Falk Olsson.

Foto: Tove Falk Olsson

Kulturhuset, City:

– Många av de här husen är härliga att fota på grund av alla raka linjer. Det var fint att fotografera Kulturhuset en sommarnatt. Kulturhuset tycker jag bra om, inte bara på grund av arkitekturen. Det är ett så lyckat hus, fullt av olika människor och aktiviteter från morgon till kväll, säger Tove Falk Olsson.

Foto: Tove Falk Olsson

Parkaden, City:

– Parkaden är ett av mina favorithus från den här eran. Folk tycker ju generellt illa om parkeringshus, men det här är ett levande hus på grund av butikerna på bottenvåningen. På fasaden ser man vid första anblick bara grafiska mönster, men det är ju mönster bildade av siffran på våningsplanet, säger Martin Rörby.

Foto: Tove Falk Olsson

Riksbanken, Norrmalm

Foto: Tove Falk Olsson

Kaknästornet, Gärdet

Foto: Tove Falk Olsson

Tjeckiska ambassaden, Östermalm

Foto: Tove Falk Olsson

DN-skrapan, Kungsholmen

Foto: Tove Falk Olsson

Bostadshus vid Fyrverkarbacken, Kungsholmen

Foto: Tove Falk Olsson

Tjeckiska ambassaden, Östermalm

Foto: Tove Falk Olsson

Trygg-Hansa-huset, Kungsholmen

Foto: Tove Falk Olsson

Trygg-Hansa-huset, Kungsholmen

Foto: Tove Falk Olsson

Kaknästornet, Gärdet

Foto: Tove Falk Olsson

Radiohuset, Östermalm

Foto: Tove Falk Olsson

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.