Billigare men trångt på tågen under 2017

Under 2017 blev det billigare för de uppskattningsvis 800 SJ-pendlarna i Enköping att ta sig till jobbet. Däremot har det varit svårt att kunna få sittplats på tågen. Ett problem som hotar att hålla i sig även 2018.

  • Publicerad 10:42, 31 dec 2017

Många önskar sig möjligheten att kunna jobba på tåget.

Tåget rullar in på Enköpings station strax innan åtta på morgonen. Det kryllar redan av folk i vagnarna. SJ-pendlarna trängs kring dörrparen vid vagnen för bokningar utan platsreservation.

Sträckan Enköping-Stockholm är för kort för att pendlare ska kunna reservera sittplats och när tågen saknar vagnar blir det snabbt problem.

I stället får passagerarna sitta i trappan, vid dörrarna, hänga vid toaletten eller häva sig upp på bagagehyllorna när alla stolar redan fyllts.

– Den överhängande känslan i år har varit att det råder kapacitetsbrist, menar Per-Anders Staav som är ordförande i föreningen ”TIM-pendlare”.

Ofta korta tåg

Per-Anders Staav, som själv pendlar med SJ till Stockholm om mornarna, säger att det ofta har varit för korta tåg och att det därför funnits för få sittplatser. Detta är inte bara obekvämt utan har försvårat för folk som vill kunna arbeta på tåget, menar han.

– I vår förening är det många som önskar sig möjligheten att kunna jobba på tåget, men det är svårt som det ser ut just nu, menar han.

SJ svarar att man har höjt kapaciteten under året men att de har haft ovanligt många tåg inne för underhåll under hösten vilket har lett till att man fått köra med kortare tåg.

Nya biljetten för bra?

Det har dock inte bara varit kapacitetsbrist som präglat pendlandet 2017. I oktober kom den nya pendlarbiljetten Movingo som utöver SJ-resor inkluderar resor med SL, UL, Sörmlandstrafiken, VL och Östgötatrafiken.

Den nya biljetten innebär att pendlare från Enköping nu betalar 300 kronor mindre för sitt månadskort. För den som tidigare också betalade för SL- och UL-kort är skillnaden större. Dryga tusenlappen mindre i månaden. Frågan är nu om det sänkta priset rättfärdigar de rådande pendel-förhållandena. Nej, menar Per-Anders Staav.

– Enköpingsborna har betalat mest i landet för den sträcka de åker. Nu betalar vi som alla andra, säger han.

Per-Anders Staav tror även att en så stor prissänkning för pendlare ytterligare skulle kunna spä på den rådande kapacitetsbristen.

– Risken är att Movingo blir så bra att SJ inte kommer kunna hantera ökningen av pendlare i regionen. Vi får inga nya tåg här förrän 2019, säger han.

SJ, som menar att man har planerat för en ökning i pendeltrafiken, meddelar att de kommer utöka antalet avgångar på vardagar och helger i regionen under nästa år.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fyra bilar - fyra brott (och två var Saabar)

Nyheter Många brott har direkt koppling till fordon. Fyra sådana noterades i Enköping under lördagen och natten mot söndagen.söndag 8/7 8:19