Björn Hellberg medverkar i kampanjfilmen. Foto: MTR/SL

Björn Hellberg ska minska trängseln på pendeltågen

Rosa steg och Björn Hellberg. Så vill MTR och SL minska trängseln på pendelntågen

  • Publicerad 09:37, 9 okt 2019

I förra veckan kunde vi berätta att pendeltågen är punktligare än någonsin och får dessutom utökade avgångar framöver. Och resandet med pendeltågen har ökat från 320 000 till 400 000 resenärer varje dag vilket även innebär en del trängsel.

SL: Pendeltågen får fler avgångar

Ny kör SL och operatören MTR därför en ny kampanj för att försöka minska på detta. Kampanjen heter "På plattformen" och är en version av populära tv-frågesporten "På spåret". I centrum finns även här Björn Hellberg som medverkar i en kampanjfilm där han ger ett gäng ledtrådar på klassiskt manér. Resmålet? Mitten av perrongen.

För ett av syftena med kampanjen är att få folk att sprida ut sig för att minska trängseln.

– Vi hoppas att vi med glimten i ögat kan få fler resenärer att ta till sig av budskapet så att vi inte bara minskar trängseln utan också får fler nöjda resenärer, uppger Jessica Törnkvist kommunikationsansvarig MTR Pendeltågen.

Rosa steg ska minska trängseln på pendeln

Filmen är inspelad på Solna station, där även en fysisk kampanj genomförts med rosa steg och ledtrådar som även de leder till mitten av perrongen.