Frihetskänsla. "När jag rundar Münchenbryggeriet kan jag ibland undra om allt flyter och känna skräck inför att mina böcker ska ha badat. Men det är en frihetskänsla att bo i båt. I praktiken bor jag här, men i teorin: om jag ruttnar på utsikten över Gamla stan och Stadshuset kan jag kasta loss" säger Björn Asplund. Foto: Sacharias Källdén

Bo på båt – projektet som kom av sig

För sju år sen sjösattes Bo på båt-projektet. Sedan dess har ingen utvärdering gjorts. I dag finns 23 tillåtna boplatser på vatten i Stockholm. Men betydligt fler bor i sina båtar.

  • Publicerad 08:00, 3 nov 2018

Björn Asplund sitter vid köksbordet på sin båt Viking som ligger förtöjd vid en av de 23 platser på Söder Mälarstrand som är de enda tillåtna boplatserna på båt i hela Stockholm.

– I praktiken bos det på många fler båtar än där det är tillåtet, säger Björn Asplund, som är ordförande i Söder Mälarstrands skeppsförening och föreningen Stockholms skeppsbostäder.

Han och flera i föreningarna tycker att det borde finnas fler tillåtna boplatser för båtar.

– Vi tror att man tar större ansvar för sitt fartyg om man officiellt bor där. Dessutom betalar man skatt där man verkligen bor. I dag är det mycket skattepengar som försvinner till andra kommuner, säger Björn Asplund och fortsätter:

– Det är bostadsbrist i Stockholm och finns dåligt med tillgång på byggbar mark men vi har jättestora vattenspeglar. En tanke är att man skulle ha pontoner som går ut 30 meter ut i fjärden med boplatser för båtar.

Det var 2011 som pilotprojektet Bo på båt lanserades och de första hyreskontrakten mellan skutägarna och Stockholms hamnar skrevs. Vi träffade Björn Asplund redan för fem år sedan och pratade om projektet, sedan dess har inte mycket hänt. 25 platser har blivit 23 för att få det luftigare mellan båtarna. Hyresvärden erbjuder hyresgästerna avloppstömning, tillgång till dricksvatten, elanslutning, källsortering och brevlåda.

– Vi har efterlyst en utvärdering, eftersom det kallas för ett projekt. Men vi har inte hört något, säger Björn Asplund.

Faktum är att det inte har gjorts någon sådan. Tor Wildenstam, enhetschef i innerstan på Stockholms hamnar, berättar att frågan inte varit prioriterad.

– Vi har haft många stora projekt, som Slussen och Nobel Center. Bo på båt-projektet har inte hamnat på dagordningen, säger han.

Just nu gör Stockholms hamnar om kösystemet för att ansöka om en båtplats där man kan bo. Det finns ingen statistik på hur många som vill.

– Det har varit svårt att se vilka ansökningar som är seriösa. Vi gör om systemet så att man måste ha ett fartyg om man ansöker om plats. Hypotetiskt tror jag att det finns ett tiotal som skulle stå redo om det plötsligt dök upp en massa platser, säger Tor Wildenstam.

Det har hänt att Stockholms hamnar har avhyst folk som bor olovligen i sina båtar.

– Ofta i kombination med något annat, som utebliven betalning eller att fartyget är i så pass dåligt skick. Men det är ingen prioriterad fråga och vi övervakar och jagar inte våra hyresgäster, säger Tor Wildenstam.

Björn Asplund har bott på sin båt sedan 1997.

– De första åren fick jag ju inte det, då vaktade jag den i stället 24 timmar om dygnet. Att bo på båt är betydligt mer krävande än att ha hus. Du måste dra upp den på varv en gång vart femte år och det du inte kan i hantverk måste du lära dig, säger Björn Asplund.

Han vill vara tydlig med att samarbetet med Stockholms hamnar fungerar bra.

– Utmärkt till och med. Men vi vill utveckla projektet, inte avveckla det. Till exempel skulle vi vilja ordna så att vi kan värma upp båtarna med bergvärme.

Foto: Sacharias Källdén

Foto: Sacharias Källdén

Vattenvillor

För fem år sedan föreslog Socialdemokraterna att Bo på båt-projektet skulle utvidgas med så kallade vattenvillor. En modernare variant av ett båtboende som är mer tillgängligt och lättskött och som bland annat finns vid Pampas Marina i Solna.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.