ALBY. Året var 1987 där fotografen Lennart Backlund av en slump mötte på graffitimålarna Brain, Slay, cruel och Waco. Ett foto som legat gömt i trettio år. Foto: Lennart Backlund

Brain fostrades på rock och graffiti

Lee Jason ”Brain” Spångberg har alltid följt plikten i graffitins värld. Men också lyckats göra business av sin konst. Nu berättar han sin historia i självbiografin 145 Norsborgs Slaktar Liga.

  • Publicerad 12:36, 6 feb 2020

Vi är bara konstnärer som vill uttrycka oss själva. Om de är beredda att sätta upp reklam på tågen borde de vara beredda att sanera också.

– Mitt förflutna är präglat av mörker, en kriminell pappa och en bror som också var insyltad. Jag var lite däremellan. Sprayburkarna var jag tvungen att sno. Vi hade satt i system att fånga upp färg under en vecka för att få till större målningar, berättar Lee Jason ”Brain” Spångberg.

Det blåser kraftiga vindar mellan höghusen i Norsborg. Minnena från Norra B och tonåren är tydliga och den raspiga rösten skvallrar om det speciella liv han nu väljer att dela i sin självbiografi.

– Det var vid Frejs och Tors väg jag målade mina första väggar. I tunneln mittemot skolan hade jag min första battle mot klasskamraten och graffaren ”Mone”. Vi målade vägg mot vägg.

Bara hårdrockare

En vinnare utsågs aldrig men han fick en vän för livet. Mentaliteten och utmaningen i att visa upp sig stärkte Lees personlighet. Det var slutet på 80-talet. Hårdrocken spelades genom högtalarna likt hiphop idag. Ingången till tunnelbanan, längs hela röda linjen, blev samlingspunkten för klottrare och hårdrockare.

– De flesta klottrare jag kände vid den tiden var hårdrockare. Jag började också intressera mig mer för elektronisk musik, typ Kraftwerk, något jag höll lite hemligt under den tiden, berättar Lee skrattandes.

Lee var 16 år, skoltrött och besatt av att måla. Överallt och hela tiden. På rasterna i Kärsbyskolan klättrade han och klasskamraterna över stängsel för att måla på de stillastående tågen några meter bort. Han ville visa att han var bäst.

– Jag var aldrig riktigt närvarande under skoltiden. Det ledde till att jag började fokusera mer på min graffiti. Samtidigt som jag målade på tunnelbanan fick jag lagligt måla på fritidsgårdar och började trycka visitkort.

KONST. En ung ”Brain” visar sin tavla för den dåvarande ungdomsministern Margot Wallström. En tavla som civildepartementet köpte. Foto: Anders Engman

KLOTTERVÅG. Några tidningsutdrag under slutet på 80-talet.

På den gamla svenska kronan stod det plikten framför allt och vi graffare har också en kod vi lever efter.

Polisen hack i häl

”Brain” syntes i flertalet artiklar och på tidningsbilder under slutet på 80-talet. Där tågsäten och väggar är sprayade med taggen och där han öppet erkänner målningar han målat.

Han menar att det var SL som startade kriget mot den stora klottervågen i Stockholm. I artiklar möts vi av: ”SL: Vi vet vilka som klottrar”, ”Tjugo pojkar i de lägre tonåren är ansvariga för större delen av klotterravinen” och ”Ligan kommer från Norsborg/Hallunda och kallar sig ’NSL’ – Norsborgs slaktarliga”.

– Innan artikeln om NSL visste ingen i gruppen vad det stod för. Non Sexy Lovers minns jag att graffaren Slay sa att det skulle stå för. Jag sa att NSL står för Never Stop Living, vi skrattade mest åt det hela, berättar Lee.

Samtidigt som han syns i det offentliga rummet är polisen hack i häl.

– När jag var på förhör blånekade jag alltid, trots att de visade artiklarna där jag syns framför mina målningar. På den gamla svenska kronan stod det plikten framför allt och vi graffare har också en kod vi lever efter.

Som 19-åring blir han omhändertagen och satt på ett hvb-hem.

– Jag gick in i en depression. Farsan åkte in på kåken, brorsan åkte in på psyk. Det var en tid jag då behövde rehabilitering. Jag hade en känsla av att jag ville bort. Först var det geografiskt, men sen visade det sig att jag behövde komma bort från människorna runtomkring mig.

Under 90-talet hinner han med en anställning som graffitiinstruktör på Fryshuset, sälja sin graffitikonst till civildepartementet och en utställning i ett konstgalleri i Gamla stan.

– Innan SL drog igång kriget mot klottret så var allting bara en lek. Idag kan jag tacka SL. För jag tog det så långt jag kunde. Vi är bara konstnärer som vill uttrycka oss själva. Om de är beredda att sätta upp reklam på tågen borde de vara beredda att sanera också.

UNGDOM. Året är 1990 och Lee Jason Spångberg syns flitigt bland medierna runtom i Stockholm. Foto: Foto: Carlos Montecinos

FRAMTID. Intresset för graffitin fick "Brain" från hemstaden Melbourne Australien. Foto: Claudio Britos

NORSBORG. En klassisk målning som enligt "Brain" satt uppe i cirka tio år och lackerad av Botkyrka kommun. Foto: Privat

"Efter 33 år. Svartvita minnen fick färg, vi gick i samma skola och växte upp några år i Norsborg" kan vi läsa i självbiografin. På bild: Rize, Chepe, Brain,Mone och Cleye. Foto: Privat

"Säg inget, inget säger att det är rätt. Säg inget, inget säger att det är fel." läser man under denna bild i självbiografin. Foto: Privat.

NSL. Förkortningarna var många. Enligt Lee stod det för "Never stop Living". Foto: Bernt Saipl

Jason Lee Spångberg alias ”Brain”

Ålder: 49

Bor: Uppväxt i Norsborg och bor idag i Hornstull.

Familj: Tre söner och en sambo.

Gör: Jobbat som kontaktperson för socialtjänsten i 20 år. Pluggar just nu till socionom.

Favoritgraffare: Brigadmålaren Sven Arne Hökenström, alias ”Höken”.

Aktuell med: 145 Norsborgs Slaktar Liga kan du hitta på Konstnärshandel JORDI eller via Instagram-kontot readthestreets

Graffitikultur i Sverige

Till Sverige kom sprejkonsten runt 1984. Det riktiga genomslaget för den svenska graffitiscenen inträffade då filmen Stockholmsnatt visades för första gången på biograferna.

Graffitispråk:

Tags: sin signatur


Piece: en målning

Wholecar: tågmålning över en hel tågvagn

Windowdown: målning på tåg, från rutorna och ner på vagnen

Cans: sprayburkar

Caps: munstycke till burkar