Bredängskonst med spetskompetens

Konstnären Robert Berghs hjärna börjar snurra av ordlekar. Vi träffar honom i hans ateljé för att prata sudd, pennor och förändringarna som sker i stadsdelen han numer kallar hem – Bredäng.

  • Publicerad 09:00, 22 feb 2020

Kollektivt skapar vi en sanning, men vi väljer också bort saker från den sanningen

I ett hus mitt i Vasastan, vid Tomtebogatans slut, ligger den Bredängsbaserade konstnären Robert Berghs ateljé. I en av de sista lokalerna på gatan som inte blivit lägenheter jobbar han med sin konst, och har gjort så sedan 15 år tillbaka.

Men han har hållit på med konst ännu längre än så, och har ställt ut på bland annat Huddinge vårsalong. Just nu har ett av hans verk en åtråvärd plats på Liljevalchs vårsalong.

Som många andra konstnärer vill han inte egentligen ge ett facit till hur man ska tolka verket, en blyertspenna med dekorativt täljd spets. Däremot delar han gärna med sig av vilka tankar som rörde sig i hans huvud de timmar han satt lutad över det:

– Jag tänkte mycket på vad vi väljer att ta med och utesluta när vi skriver vår egen berättelse. Kollektivt skapar vi en sanning, men vi väljer också bort saker från den sanningen, berättar han.

– Sedan gillar jag att leka med ord också, och det är ju en ”udd” som är format som ett ”s”... ja. En slags ordvits helt enkelt.

De pennor som ligger i Roberts ateljé idag är alla till för att användas som just pennor. Ovanför arbetsbordet står däremot ett senare verk – en frigolitlåda som tydligt visar vad den är till för.

Eller, tydligt. Det är också en ordvits. Man frestas kanske att läsa ”flyttlåda” innan man vid ett omtag ser att ögonen förrått en. ”Flytlåda” står det visst.

– Det är ju skojigt... men samtidigt inte alls särskilt roligt. Jag fick hjälp av ett antal Syrier som kom hit 2015, och det finns väl en särskild symbolik i det, säger Robert, som känner oro för förändringar både i det politiska och det faktiska klimatet.

Verket knyter ihop den framtid Robert ser, med hösten för nästan fem år sedan. 20 kilo klarar lådan av att lyfta. Och där går gränsen för vad Robert vill berätta om hur verket ska tolkas:

– Jag behåller gärna lite för mig själv, och för den som betraktar det. Men jag vill ändå berätta lite om vad jag tänkt, det är dags för mig att bli lite utåt, har jag tänkt. Testa att flaxa, och se var man hamnar.

Bredäng, baby?

För tre år sedan flaxade han iallafall ordentligt, och hamnade i Bredäng. En stadsdel som varit god mot honom:

– Det är inget jag riktigt kan beskriva, men jag trivs. Alla är vänliga, och trevliga. Det är nära Sätraskogen också, det är bra. Jag gillar att gå där på natten, så man kan tänka.

Och Robert Bergh är inte ensam om det. Bredäng håller på att förändras rejält. Den gamla panncentralen har blivit ”kreativ hub”, kollektiv startar popklubb med veganpizza. Kanske kan också byggprojektet Fokus Skärholmen göra sitt för att stadsdelen ska få ett av många efterlängtat uppsving.

Pågående gentrifiering

Samtidigt hörs röster som viskar att området håller på att gentrifieras. Det första steget i en gentrifieringsprocess är nämligen just den – att konstnärer och kreativa hittar till ett område, och trivs.

Status höjs, priser höjs, och det som lockade med stadsdelen försvinner. I det sista steget blir ateljéerna, som lockade folk till området i första ledet, till dyra lägenheter.

Det betyder inte att Bredäng kommer att gå samma öde till mötes som stadsdelar som Vasastan, eller att det är konstnärer som Roberts fel. Men det händer saker i Bredäng, det är tydligt:

– Min granne i Bredäng, som också är konstnär, håller till i panncentralen och bjöd in mig för att kolla in det. Jag tycker det är bra med lite sådant i Bredäng, jag tror ändå det behövs.

Liljevalchs Vårsalong

Liljevalchs Vårsalong är en av de mest välbesökta utställningarna i Stockholm. Många av utställarna är konstnärer som inte är etablerade.

170 har bidragit med med totalt 330 verk till årets utställning.

122 000 är utställningens besöksrekord, enligt konsthallens egna uppgifter.

1921 hölls den första vårsalongen.

22 mars är sista datum för utställningen i år.

På hemsidan finns en film där Liljevalchs chef Mårten Castenfors tar tittaren på en guidad tur genom utställningen.

Robert Bergh

Ålder: 36 år

Bor: Bredäng

Yrke: Konstnär

Aktuell: Konstverket ”Sudd” på Liljevalchs Vårsalong