Måste backa. UL kritiserar Bålstas nya resecentrum. Foto: Mostphotos

Bussbolag är kritiska mot Bålstas nya resecentrum

Ett nytt resecentrum ingår i planerna för centrala Bålsta. Nobina och UL tror dock att det kommer bli både trångt och osäkert eftersom bussar måste backa ut från terminalen.

  • Publicerad 16:16, 24 apr 2019

Ett nytt resecentrum planeras i centrala Bålsta och tanken är att man ska börja bygga under hösten.

I och med det ska bland annat en ny terminal byggas där bussarna måste backa. Detta har fått bussbolagen UL och Nobina att reagera, rapporterar Sveriges Television.

– De kan inte garantera att ingen obehörig tar sig in bakom bussarna. Sådant har hänt förut och att backa innebär en ökad risk. Detta handlar både om säkerheten och chaufförernas arbetssituation, säger Charlotta Hörner, Nobinas huvudskyddsombud, till SVT.

UL:s presstalesperson, Sture Jonsson, bekräftar att man delar Nobinas syn på saken. Terminaler där bussar måste backa tillhör det förgångna, menar han. UL hade hellre sett att kommunen byggde perronger som bussarna kunde köra runt för att hämta upp passagerare.

UL och Nobina begärde initialt fler hållplatser än vad som ligger på bordet i den rådande planen. Bussbolagen ser risker för att trängsel kan uppstå och att det saknas utrymme för exempelvis ersättningsbussar när tågtrafik ställs in.

Liselotte Grahn Elg, Moderat och ordförande i kommunstyrelsen, håller inte med kritiken från bussbolagen. Hon anser att den nya bussterminalen ska bli säkrare än den nuvarande eftersom passagerarna efter ombyggnationen inte kommer att gå över körbanorna.

– Det kommer att vara avspärrningar där du kommer att ledas om med hjälp av staket. Körbanorna kommer att vara avgränsade, säger Liselotte Grahn Elg.

Även Bålstapartiet är kritiskt mot utformningen av den nya bussterminalen. Detta av helt andra skäl än backande bussar. Bålstapartiet vill gärna ha en ny vänthall, men vill behålla de nuvarande busshållplatserna. Detta skulle enligt partiet spara pengar och ge plats åt fler parkeringsplatser.

– Det blir en besparing på kanske 200 miljoner och lite mindre förtätning i centrum, säger Owe Fröjd, Bålstapartiet.

Lokal upphandling – så ska Håbo bli bäst

I Håbo är det sällan lokala företag lyckas vinna uppdraget när kommunen gör en offentlig upphandling. Det ska det bli ändring på. – Inom fem år ska vi vara bäst i Sverige, säger Malin Bergman...fredag 5/7 9:47

Senaste numret

Bålstabladet
Stockholm Direkt