STÄNGS AV. Norra Danviksbron ska stängas av för renoveringen, vilket kan leda till trafikkaos på platsen. Foto: Mostphotos

Bussbron vid Danvikstull stängs – i upp till två år

Norra Danviksbron måste byggas om, något som beräknas ta uppemot två år. Under renoveringstiden måste samtliga bussar ledas om till de redan hårt belastade bilkörfälten.

  • Publicerad 11:40, 6 dec 2017

Som vi tidigare berättat har Norra Danviksbron dömts ut i många år. Bron är nästintill slutkörd och måste renoveras.

Bron trafikeras av Saltsjöbanan samt har ett körfält för bussar och taxi. Saltsjöbanan har under tiden Slussen byggs ett tillfälligt sista stopp vid Henriksdal, och passerar inte bron.

Däremot kan det bli problem för busstrafiken. Samtliga bussar från Nacka och Värmdö måste trängas med övrig trafik när bron renoveras.

– Bussarna kan komma att ledas om i nuvarande bilkörfält, säger Sofi Persson, handläggare på trafikkontoret.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Enligt trafikkontoret har man i nuläget inte någon analys för vad det här kan innebära för trafiken, köerna och framkomligheten på platsen. Det ska utredas vidare.

Men problematiskt lär det bli.

– Visst, det kan nog bli trängre och mer köer, men bussarna kommer kunna gå hela vägen, säger Sofi Persson.

Exakt när Norra Danviksbron ska stängas är inte helt klart men målet är att ett brobyte, som beräknas ta mellan 1,5 och 2 år att genomföra, ska vara klart innan 2025 då Saltsjöbanan är planerad att åter öppnas för trafik till Slussen.

Trafikkontoret ska utreda frågan under 2018-2019, vilket framgår i ett ärende som ska klubbas i trafiknämnden nästa vecka.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Lättare sagt än gjort

De 5 miljoner som budgeterats för utredningen av brobytet räcker inte – kostnaden väntas istället landa på det femdubbla, då man behöver längre tid för att utreda olika alternativ.

Trafikplatsen vid Henriksdal, som är särskilt ansträngd av ersättningstrafik under Slussenrenoveringen, ska dock snart få sig ett lyft för att förbättra framkomligheten.

18 miljon kronor ska investeras för att bussarna senast till hösten 2018 ska ha fått ett separat körfält, som dessutom är bredare än idag, föreslår trafikkontoret.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.