Spårväg syd. En hållplats planeras i Flemingsbergs centrum.

Bygget av Spårväg syd kan starta tidigare

Bygget av Spårväg syd kan komma igång tidigare än planerat. Men projektet tävlar mot två andra stora infrastrukturprojekt i länet. I dag bjöd det blågröna styret i landstinget in Huddinge och övriga parter till samtal.

  • Publicerad 20:08, 24 jan 2019

Inför valet öppnade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) upp för att tidigarelägga bygget av ett eller möjligtvis två av de projekt som länet har med i Sverigeförhandlingen. Där ingår bland annat Spårväg syd som planeras mellan Älvsjö och Flemingsberg med hållplatser i bland annat Segeltorp och Skärholmen.

Planerad byggstart för Spårväg syd har varit 2024 och bygget förväntas ta ungefär 10 år. Men nu kan bygget komma att dra igång redan ett till tre år tidigare.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det är inte bara Spårväg syd som står på kö för att få tidigareläggas. Även utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö och förlängningen av Roslagsbanan till Centralen kan komma i fråga. Det var Kristoffer Tamsons noga med att poängtera när HuddingeDirekt träffade honom inför valet.

– Om man ligger långt framme med sitt bostadsbyggande så att exploateringsintäkterna kommer redan nu eller att de upplever sig ha möjligheten att gå in med sin del av finansieringen, då möjliggör det att kunna tidigarelägga med ett eller kanske flera år, sade Tamsons då.

Bjuder in till möte

Nu tas ytterligare ett kliv mot en tidigareläggning. I dag bjöd det grönblå landstingsstyret in berörda kommuner till ett möte den 15 februari. Det var Dagens Industri först med att rapportera.

Hälsovägen. Grusgången i mitten av Hälsovägen ska i framtiden bli spårväg. På bilden Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, och Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge. Foto: Henrik Lindstedt

Om byggstarten för Spårväg syd ska tidigareläggas hänger på att Huddinge kommun kan gå in med en del av de utlovade 808 miljonerna tidigare än planerat. Statens 2,6 miljarder är nämligen redan budgeterade enligt den tidigare tidsplanen.

– Om vi som kommun går in med pengar tidigare och landstinget också gör det, då kan vi tidigarelägga projektet, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

Men till Dagens Industri säger regionstyrelsens ordförande Irene Svenonius (M) att det vore rimligast om kommunerna står för förskottsbetalningen.

– Eftersom regionen redan har 80 miljarder i stora kollektivtrafiksatsningar så bör det vara kommunerna som förskotterar. Men det här är sådant vi nu får föra samtal om, säger hon till DI.

Daniel Dronjak tror inte att en tidigareläggning kommer att bli dyrare för Huddinge.

– Om vi betalar tidigare får vi också intäkterna tidigare. Det här skulle vara oerhört viktigt för utvecklingen i Flemingsberg, men kanske ännu mer för Kungens kurva där vi är långt fram med planerna för nya bostäder. Det vore väldigt svårt att få till det projektet utan Spårväg syd.

Vad är drömscenariot?

– Att de säger att nu blir det projekteringsstart 2021, alltså tre år tidigare. Det skulle vara väldigt bra, men det tror jag inte vi får höra redan på första mötet. Det här kommer bli en förhandling så det är svårt att säga var vi kommer landa.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.