Försenas. En byggmiss av en italiensk entreprenör uppges står för en stor del av förseningarna. Foto: Mostphotos

Byggmiss försenar Förbifart Stockholm

Tidsplanen för bygget av Förbifart Stockholm förlängs med fyra år. Samtidigt beräknas det hela kosta 3,3 miljarder kronor mer än tänkt. Enligt Trafikverket beror det till stor del på en byggmiss av en entreprenör.

  • Publicerad 08:02, 5 nov 2019

Förbifart Stockholm är Sveriges största infrastrukturprojekt som består av en nästan två mil lång vägsträcka som ska förbinda Kungens kurva och Häggvik. Arbetet med bygget har pågått sedan 2016 och var planerat att stå färdigt till år 2026.

Nu meddelar Trafikverket att projekttiden förlängs med fyra år.

Finansborgarrådet: Ska inte kosta stockholmarna mer

Enligt den reviderade planen kommer förbifarten, som till största del består av ett tunnelsystem, var klar för trafik tidigast 2030. Samtidigt beräknas bygget kosta 3,3 miljarder kronor mer än beräknat, en ökning med tio procent.

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande.

Låg kvalitet

Enligt Trafikverket är den främsta orsaken att berget håller sämre kvalitet än vad som beräknats och att en entreprenör brustit i arbetet vid bygget av tunnlarna. Det här därför uppstått "svaghetszoner" vid Mälarpassagen där berget har behövts tätas mer än beräknat.

Entreprenörens miss ska ha kostat projektet två av de fyra extra åren och en ny tillfällig har tagits in för att åtgärda de misstag som gjorts, enligt SR Ekot.

Bland annat ska fel sorts bergbult ha använts vid förstärkningsarbeten i tunneln.

– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, säger Johan Brantmark.