Ivica Burazin (C) och Christian Ottosson (C) tror att Vårby och Ekerö skulle kunna knyta närmare band med en gemensam båt. Foto: Henrik Lindstedt

C-politiker: Förorten förtjänar SL-båt

Centerpartiet i Huddinge är kritiska till den utredning som dömde ut planerna på en SL-båt mellan Vårby och Ekerö. Nu tar de strid för att ta Stockholms sjötrafik till förorten.

  • Publicerad 16:13, 5 feb 2019

Förra veckan kunde HuddingeDirekt berätta att regionrådet Gustav Hemming (C), som ansvarar för länets sjötrafik, dömer ut en pendelbåt mellan Vårby och Ekerö som otrolig. En färsk utredning om möjliga nya pendelbåtslinjer kom fram till att endast en person förväntas resa med en sådan pendelbåt under rusningstrafik. Samma utredning slår dock fast att antalet resenärer förmodligen kommer bli större än så.

Pendelbåt från Vårby döms ut – men...

En sådan linje skulle korta restiden med kollektivtrafik från 84 minuter till 17.

Men Hemmings partikollegor i Huddinge kommun Christian Ottosson och Ivica Burazin anser att utredningen är bristfällig och tar nu striden för att få SL-trafik till Vårby brygga.

– Även förorten måste få tillgång till bra och hållbar kollektivtrafik. Jag kan förstå om man börjar testa det här inne i stan där det finns mycket resenärer, men nu är det dags att testa det här även i ytterkanterna. Det är en rättvisefråga, säger Christian Ottosson (C), gruppledare.

– Vi ser ju Ekerö härifrån. Men jag tror knappt att folk här vet att det finns, vi kommer inte dit och får se det vackra och det är en kostnadsfråga, säger Ivica Burazin.

Att ta Slagstafärjan är inte det lättaste för Vårbyborna eftersom många inte äger bil. En båt mellan Ekerö och Vårby skulle öppna upp pendlingsmöjligheter via Ekerö mot Bromma, Solna och Mörby. Ekeröborna skulle samtidigt få tillgång till röda linjen och bussarna mot Tumba, Kungens kurva och Huddinge.

Ottosson menar att det är en integrationsfråga:

– Det här är en stad som är bygd på och runt vatten. För att integrera de olika delarna måste vi lägga lite resurser på att överbrygga vattenbarriärerna.

Vårby kommer växa

Centerpartisterna pekar på att utredningen inte har med alla nya bostäder som ska byggas i Vårby och Slagsta i kalkylen. När vi står på bryggan ser man till Vårby udde där en ny stadsdel för ungefär 2000 bostäder ska byggas. Det kan också vara en möjlig anhalt för en pendelbåt, menar de.

Den busslinje som planeras på Slagstafärjan har pekats ut som ett troligare alternativ. Men som vår systertidning Mälarö tidning tidigare har berättat kan det dröja innan det blir verklighet. Ifall det inte blir av är en pendelbåt fortfarande en möjlighet. Men utredaren vill i så fall att Huddinge och Ekerö ska vara med och finansiera en testperiod, vilket skulle kosta 6–8 miljoner kronor årligen.

Kajsa Ohlsson, Vårby gård. Foto: Henrik Lindstedt

Adil Köyluoglu, Vårby gård. Foto: Henrik Lindstedt

– Det är märkligt att man tycker att kommunerna ska vara med och finansiera det här. Det är Regionen som ska se till att vi har bra kollektivtrafik i hela länet, säger Ottosson.

"Skulle kunna söka jobb på Ekerö"

Strax intill bryggan kommer Vårbybon Anna Sandqvist gående. Hon är positiv till idén.

– Jag har två kollegor på jobbet här i Vårby som bor på Ekerö, för dem skulle det vara perfekt. Då skulle det också vara möjligt för mig att söka jobb på Ekerö, det har jag inte ens tänkt på nu, säger hon.

Hon får medhåll från Kajsa Ohlsson som ibland brukar ta färjan över till Ekerö för att låta sin hund springa fritt på hundön vid Drottningholm.

– Det låter väldigt trevligt, det är så mycket lättare för oss utan bil att ta en pendelbåt istället för Slagstafärjan.

Men Adil Köyluoglu skulle inte nyttja båten.

– Varför skulle jag åka dit? Det finns inget att göra där, säger han.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.