Christian Ottosson och Lars-Göran Sander är etta och sexa på Centerpartiets lista i Huddinge kommunval. Foto: Henrik Lindstedt/Mostphotos

C vill ha busslinje genom naturreservat

Centerpartiet i Huddinge vill göra den natursköna brandgatan genom naturreservatet Gömmaren till en elbussgata. Vi vandrade mellan Kungens kurva och Källbrink för att höra om folk gillar idén.

  • Publicerad 17:23, 29 maj 2018

Brandgatan från Källbrink och Kungens kurva går igenom Gömmarens naturreservat och kantas av gamla torp och hagar med betesdjur. Det är en helt nyasfalterad väg som ser ut att vara till för biltrafik, men det är den inte. Här får endast utryckningsfordon, cyklister och fotgängare färdas.

Men nu vill Centerpartiet i Huddinge öppna upp brandgatan för busstrafik.

– Vi behöver skapa bättre alternativ för dem som annars tar bilen och underlätta för gröna transporter. Man ska kunna ta sig från plats A till B på trevligt och bra sätt som också minskar klimatpåverkan. Spårväg syd är ett sådant projekt. Men det behövs mer sådana satsningar, säger Christian Ottosson (C), gruppledare.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

När HuddingeDirekt vandrar längs med brandgatan kommer plötsligt en islandshäst skrittandes mot oss. Idun heter hon och på hennes rygg sitter Lisa Codek.

– Jag tycker inte om det om det gör det svårare att rida. I så fall skulle vi behöva en ny ridväg som går parallellt med vägen, säger hon.

Christian Ottosson verkar inte ha tänkt på den saken.

– Om vi ska sätta in bussar så måste vi bredda vägen oavsett, så då blir det lite extra utrymme. Nya ridvägar är en sak vi kanske också måste titta på, men det får vi i så fall göra separat, svarar han.

Tysta elbussar

Ifall förslaget blir verklighet vill Ottosson ha elbussar och inget annat.

– Det är väldigt viktigt att den är tyst så att den inte stör lugnet i reservatet. Annars blir det nog svårt att få gehör för det här förslaget.

Just som vi pratar om det märker vi att en bil närmar sig på 10 meters avstånd. Den hade närmat sig obemärkt, helt tyst förutom knastret under däcken – en av kommunens elbilar.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Jag lovar att det här inte var iscensatt! skrattar Christian Ottosson.

I första hand hoppas centerpartisterna att landstinget går igång på idén och kan ordna miljövänliga och tysta elbussar till den nya linjen. Men de sneglar också på alternativa lösningar, till exempel skulle Scania kunna få testa nya miljövänliga innovationer på sträckan, föreslår de.

Ny grusväg till sjön

Lars-Göran Sander är sexa på Centerpartiets lista inför valet och bor i Utsälje precis på gränsen till reservatet. Han vill att den otillgängliga stig som idag leder ner till brandgatan ska rustas upp och tillgängliggöras och sedan förlängas hela vägen ner till Gömmaren.

– Det är så vackert här. Alla borde kunna ta del av det, oavsett om man cyklar eller går med rollator eller barnvagn, säger han.

Även den nya busslinjen är tänkt att tillgängliggöra naturreservatet, med minst ett stopp inne i reservatet.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Foto: Henrik Lindstedt

Tomas Olsson, Stuvsta:

– Det är så lugnt och skönt idag, när det enda som stör en är utryckningsfordon. Jag förstår att det kan behövas mer lokaltrafik när det ska bli tusentals nya bostäder i Kungens kurva, men innan dess tycker jag att det är bra som det är, säger Tomas Olsson som ofta cyklar mellan hemmet i Stuvsta och Kungens kurva.

Lisa Codek och Idun:

– Jag tycker inte om det om det gör det svårare att rida. I så fall skulle vi behöva en ny ridväg som går parallellt med vägen, säger Lisa Codek som regelbundet rider längs med brandgatan.

Peter Tränk (i en av Huddinge kommuns elbilar):

– Det är helt rätt. Jag har själv föreslagit en linbana genom Gömmarens naturreservat för att tillgängliggöra det mer och samtidigt ta bort koldioxidutsläppen från alla som idag tvingas åka runt reservatet.