Valstuga. Med hjälp av den eldrivna båten möter Centern potentiella väljare på stadens kajer. Foto: Sacharias Källdén

Centerns udda drag – en flytande valstuga

I helgen drar partiernas valkampanjer igång på allvar med valstugor och affischering. Men för Centern kastade valrörelsen loss redan förra helgen. Det var då deras flytande valstuga sjösattes för att möta väljare vid Stockholms kajer.

  • Publicerad 07:30, 9 aug 2018

På söndag, den 12 augusti, klockan 10 inleds partiernas affischeringsperiod. Dagen innan öppnas dörrarna till partiernas valstugor. De stugor som står på land alltså. Centerns flytande valstuga i form av elbåten E/S Movitz har redan synts sedan en vecka tillbaka.

– Viktigast för oss är att nå så många som möjligt och ju tidigare vi sätter igång desto fler samtal hinner vi med. Båten fungerar som en traditionell valstuga med den skillnaden att den kommer till den som befinner sig vid någon av Stockholms kajer, säger partiets gruppledare Karin Ernlund minuterna innan hon äntrar båten som lagt till vid Riddarholmen och snart ska vidare för att möta väljarna på Allsång på Skansen.

Nu blir extremvädret het valfråga

E/S Movitz tillhör Vasakronan och används dagtid i linjetrafik. Centern hyr in den eldrivna båten under kvällar och helger.

– Båten är en tydlig symbol för vad vi står för. Vi vill ha fler pendelbåtslinjer och samtidigt visa att det går att köra båtar på el. Sedan är det klart att det är många partier som slåss om utrymmet och att vi måste hitta sätt att synas, säger hon.

Satsar ni mer i år än inför valet 2014?

– Absolut. Vi har fler medlemmar och valarbetare än förra gången och trycker till exempel upp många fler affischer, säger Karin Ernlund som dock poängterar att de inte har bättre ekonomi än andra partier.

– Vi lever på mandatstöd som alla andra. Det handlar enbart om prioriteringar, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Vid ett mejlutskick till samtliga partier i Stadshuset om deras valkampanjer sticker Centerns elbåt ut. Dörrknackning, flygblad, valaffischer, valstugor och en ökad närvaro i sociala medier är det som gäller även i valet 2018. De flesta partier möter väljarna på ungefär samma sätt, även om till exempel Fi genomfört en strandkampanj under sommaren. Det finns uppenbarligen en stark tilltro till det traditionella kampanjandet, vilken också Karin Ernlund delar.

– Valstugor fungerar jättebra och då är det klart att de ska användas, säger hon.

JARNLO: Värmen har nog fått många att glömma valet

Hur skiljer sig ert kampanjarbete i år jämfört med inför valet 2014?

Socialdemokraterna

"Framförallt är vi mycket bättre på sociala medier nu är tidigare. Vi satsar också mer på kvaliteten i de samtal vi för med medborgarna, och vi är bättre på att använda telefonen. Men grunden är som i tidigare valkampanjer dörrknackningen." 

Miljöpartiet

"Vår valrörelse är ännu mer decentraliserad än tidigare, där kampanjaktiviteter och möten med väljare alltid sker ute i stadsdelarna. Du ska ha möjlighet att träffa din lokala miljöpartist där du bor."

Vänsterpartiet

"Vi ser att sociala medier har fått en ännu större betydelse under den här valrörelsen så på så vis skiljer det sig från tidigare år. Men det finns också många likheter mot tidigare valår, det är fortfarande viktigt för oss att lyfta fram bostadsfrågan som är central för Stockholms utveckling. Även klimatfrågan och hur vi förstärker välfärden är jätteviktiga frågor som återkommer den här valrörelsen."

Feministiskt Initiativ

"Till skillnad från förra valet sitter vi i Stadshuset den här gången, vilket innebär att vi har varit med och styrt på riktigt. Nu kan vi konkret tala om vad vi har gjort, och därmed kan väljarna ställa oss till svars. Vi är med, och bjuds in till, flera olika sammanhang såsom debatter och samtal. Dessutom har vi en stabil kampanjorganisation och flera lokalgrupper runt om i staden som finns nära väljarna."

Moderaterna

"I årets valrörelse kommer Moderaterna att lägga mer fokus på kvalitativa samtal med väljare, samtidigt som vi lägger mer fokus på digitala kampanjer."

Liberalerna

"Vi har idag ett färre antal fasta valstugor uppe än 2014 och vill istället möta människor på de sätt som de efterfrågar, både i form av samtal vid dörrknackning, mobila valstugor och på sociala medier. Fasta valstugor kräver mycket bemanning men många tycker inte att det är det mest naturliga sättet att söka information idag."

Kristdemokraterna

"Mer fokus på sociala medier i år än vid förra valet. Annars en relativt traditionell kampanj med flygblad, annonser, valstugor och kampanjer."

Centerpartiet

"Vi har ett mycket större fokus på samtal och dialog. Vi har satsat mer på att utbilda valarbetare så att vi är många som är redo att möta väljare och ta debatter om frihet, medmänsklighet och miljö. Vi satsar också mer på sociala medier och de digitala mötena med väljaren."

Sverigedemokraterna

"Vårt medlemsantal har ökat enormt senaste åren, vi kan i denna valrörelse nå ut till fler stockholmare."

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.