Vill ha nytänk. Jon Jogensjö vill att trafikanter på cykel får en större andel av vägytan i trafiken. Foto: Linda Gren

Cykelexpert kritisk till "svävande" bro vid Brommaplan: "De har inte förstått"

– Bilflödet kommer inte att lösas med en cykelrondell i luften. Man behöver minska vägytan för trafikanter i bil och ge cyklande mer plats, tycker året runt-cyklisten Jon Jogensjö om nya idén.

  • Publicerad 17:32, 31 aug 2015

Varje arbetsdag, året runt, cyklar Jon Jogensjö mellan hemmet i Hässelby och Stockholm city. Han tycker att politikerna är fel ute med förslaget om en gång- och cykelbro över Brommaplansrondellen.

– De har inte förstått hur man kan skapa ett effektivt transportsystem i tätort, det är häpnadsväckande. Grundproblemet är att bilar inte är effektiva, de tar för mycket plats. Flödet kommer inte bli bättre av det här, det kommer bara att komma fler bilar, säger Jon Jogensjö.

"Prioriterat stråk" – det märks inte

Cykelstråket mellan Hässelby och innerstan är ett så kallat "prioriterat stråk". Men det tycker inte Jon Jogensjö märks.

– Banan är dubbelriktad men ytan räcker knappt för cyklande i ena riktningen, och nu ökar ju antalet som cyklar, säger han.

"Stråket en flaskhals"

Han tycker att en cykelrondell vid Brommaplan kan vara bra, men bara om man samtidigt satsar på en tillräckligt bred cykelbana.

– Idag är hela stråket en flaskhals. Man måste ta bort asfalt från bilarna och öka ytan för cyklar och gångtrafikanter, säger Jon Jogensjö.

Vill ha bättre förutsättningar för cyklande

Jon Jogensjö, Hässelby

Driver bloggen Cykelpendla Hässelby och är en av medlemmarna i nätverket "Superlokala cyklandeombud".