Rekord. Bland annat blev det "all time high" när det gäller förbipasserande cyklister vid Liljeholmsbron. Foto: Sacharias Källdén

Cyklingen når nya toppnivåer

I augusti slogs flera nya cykelrekord i stan trots rådet att jobba hemma. Att cyklismen nu når “all time high” kan bero på att fler stockholmare väljer pedalerna framför tuben i coronatider.

  • Publicerad 14:58, 4 sep 2020

Nu har jag tagit min nya cykel även regniga dagar och när det varit kallt

När både sensommarvärmen och jobbstarten slog till i Stockholm gav sig tusentals cyklister ut i trafiken.

På Liljeholmsbron slogs nytt dygnsrekord när hela 15 199 cyklar passerade under onsdagen den 19 augusti. Ännu fler, 15 486, rullade förbi på Västerbron samma dag.

– Det är det högsta antalet passager som vi har haft vid de här mätstationerna någonsin. Det var två av flera nya rekord den veckan även om de inte slogs med så stor marginal. Det var all time high, säger Per Karlsson, trafikanalytiker på trafikkontoret.

Ersätter t-baneresor

En möjlig förklaring till cykelströmmen stavas covid-19. Först hade pandemin en dämpande effekt på cyklingen som gick ner i mars efter Folkhälsomyndighetens rekommendation om hemarbete. Men dippen var tillfällig och under sensommaren är cyklingen uppe i nivå med hur det såg ut under 2019, enligt Per Karlsson.

– Trots att fler jobbar hemma så går cyklismen inte ner på motsvarande sätt utan den ligger i nivå med förra året. En teori vi har är att det kan vara en tillströmning av kollektivtrafikresenärer som har börjat cykla, säger han.

En stockholmare som helt valt bort tunnelbanan sen i mars och i stället tar sig fram på hojen på grund av pandemin är Yvonne Einarsdotter. Hon har cyklat i stan sen 70-talet och tycker det märks att trängseln ökat i år.

– Värst är det vid Slussen och Nybroplan. Och nu har vi de här elsparkcyklarna också. De är livsfarliga. Det är urkorkat, de kör utan hjälmar och kan inte reglerna, säger hon.

En annan van cyklist, Stina Lönnkvist, har också cyklat mer sen i våras. Det beror framför allt på att hon köpt en ny elcykel.

– Det blev ett väldigt lägligt köp eftersom jag inte vill åka tunnelbana nu. Efter sommaren har cyklingen tagit en ordentlig fart. Jag tycker det funkar rätt bra. Alla gör så gott de kan men folk borde le mer och vara glada. Det tror jag skulle förbättra trafiksituationen, säger hon.

Vädret – en nyckelfaktor

Ett vanligt år låter många cykeln stå i förrådet igen när höstrusket och kylan slår till. De traditionella trafiktopparna är under senvåren och nu efter sommaren.

Om coronaviruset i år får fler att fortsätta trampa trots sämre väder återstår att se.

Daniel Urey, som också köpte en elcykel i mars för att undvika trängseln i kollektivtrafiken, räknar med att fortsätta trampa.

– Nu har jag tagit min nya cykel även regniga dagar och när det varit kallt, då brukar jag åka kollektivt annars. Jag tänker att det är skönt att fortsätta cykla och slippa de resorna, säger han.

Men om det blir en mer långvarig corona-effekt på cyklingen eller inte lär vi få svar på först efter pandemin, tror Per Karlsson på trafikkontoret.

– Om vi då fortsatt ser en uppgång av cyklister skulle man kunna dra en slutsats att det finns de som lagt om sina vanor på grund av coronan men det vet vi först när livet blivit som vanligt igen, säger han.

Nya cykelrekord i augusti

Vid de här mätsatationerna slogs nya dygnsrekord i cykelpassager i augusti:

Västerbron, 15 486 passager, 19 augusti

Liljeholmsbron, 15 199 passager, 19 augusti

Skanstullsbron, 12 308 passager, 19 augusti

S:t Eriksbron, 9 947 passager, 18 augusti

Skansbron, 8 876 passager, 18 augusti

Sofielundsplan, 5 584 passager, 18 augusti

Mariebergsbron, 5 236 passager, 19 augusti

Hornsgatan, 5 105 passager, 19 augusti

Huddingevägen vid Örbyleden, 2 013 passager, 12 augusti

Huddingevägen vid Rågsvedsvägen, 1 118 passager, 19 augusti

Visa merVisa mindre

Här susar flest cyklister fram

Här är topplistan över de mätstationer där flest cykelpassager uppmäts under ett dygn:

1. Skeppsbron, 16 000

2. Västerbron 15 486

3. Munkbron, 15 350

4. Liljeholmsbron, 15 199

5. Skanstullsbron, 12 308

6. Stadshusbron, 11 650

7. Strandvägen, 10 000

8. S:t Eriksbron, 9 947

9. Skansbron, 8 876

10. Danviksbron, 7 852

Visa merVisa mindre

ENKÄT: Har du cyklat mer under pandemin?

Vi kollade med stockholmare om de bytt SL-kortet mot pedalerna.

Foto: Sacharias Källdén

Yvonne Einarsdotter, 74, Södra station:

– Ja. Jag har inte åkt tunnelbana sen i mars och åker nästan inte buss heller. Jag har cyklat istället. Jag brukar sluta när jag måste ha vantar så hur länge jag fortsätter i år beror på vädret. Jag vill inte cykla när det är halt och snö.

Foto: Sacharias Källdén

Stina Lönnkvist, 27, Midsommarkransen:

– Ja. Jag skaffade en ny elcykel i våras. Köpet hade egentligen inte med coronan att göra men det kom väldigt lägligt eftersom jag inte vill åka tunnelbana nu. Jag jobbpendlar mellan Midsommarkransen och Östermalm men kan lätt åka till Bromma och Lidingö. Med elcykeln kommer man långt.

Foto: Sacharias Källdén

Daniel Urey, 41, Reimersholme:

– Ja. Jag har alltid cyklat men jag köpte en elcykel i slutet av mars när rekommendationen kom att man inte skulle åka kollektivt. Den har gjort att jag även cyklat regniga dagar när det varit kallt, då jag annars brukar åka kollektivt. Till jobbet kör jag mellan Hornstull och Rosenlundsgatan.

Foto: Mikael Andersson

Andreas Lönn, 50, Södra Ängby:

– Nej, jag har cyklat lika mycket som innan. Men nu efter sommaren har det märkts att det är fler ovana cyklister ute. De cyklar långsamt eller ligger mitt i banan, men det är bra att fler cyklar.

Foto: Mikael Andersson

Ulrika Schollin, 50, Smedslätten:

– Inte mer än vanligt. Jag har cyklat i 30 år. Men det har varit en stor ökning av cyklister, och alla kan inte reglerna. Det är lite djungelns lag, helt vilt. Man får se upp.

Foto: Mikael Andersson

Carina Glebenius, 52, Hässelby:

– Jag har cyklat i minst 10 års tid, och jag cyklar lika mycket som jag brukar. Men det är fler cyklar ute än det brukar vara, det märks vid rödljusen och att fler passerar. Det är lite svårare att cykla nu, man måste se upp mer.