Nya vägar. Dmitri Fedortchenko vill få köra i Söderledstunneln under vintern. Foto: Maja Brand

Cyklister gerillakör i Söderledstunneln

Förra veckans snökaos fick flera cyklister att börja köra i Söderledstunneln mellan Medis och Slussen. Nu vill de att staden slopar cykelförbudet i tunneln.

  • Publicerad 11:56, 17 nov 2016

När snön vräkte ned förra veckan var det många cyklister som körde fast i modden och slet för att ta sig fram. Många sträckor var svårforcerade med snö, slask och halka. Biten mellan Slussen och Medborgarplatsen var inget undantag.

Då testade flera cyklister en annan, torr och snabb väg, under jord; Söderledstunneln mellan Folkungagatan och Hornsgatan.

"Helt okej cykelväg"

En av dem som trotsade cykelförbudet på sträckan var Dmitri Fedortchenko.

– Det kändes som det enda alternativet. Det var helt okej. Största problemet förutom den höga ljudnivån är att det är förbjudet och att bilister och bussar tutar för att läxa upp cyklister. Men det är rätt brett där inne och det går absolut att lägga sig på sidan så att folk kan köra om, säger han.

Sen Katarinavägen stängdes av och bussarna började köra i tunneln är sträckan mellan Folkungagatan och Hornsgatan inte längre ihopkopplad med resten av Söderledstunneln, så inga på- och avfarter är öppna.

Dmitri Fedortchenko tycker inte heller att luftföroreningarna är ett problem om man bara cyklar där när väglaget är dåligt på vintern.

Ser du ingen risk att du skapar en osäker trafiksituation för andra trafikanter i tunnlen?

– Det blir helt klart en påverkan på övrig trafik, bilister och bussförare måste bli mer uppmärksamma, men det är inte mer påverkan än på andra gator utan infrastruktur, som Folkungagatan. Ett enkelt sätt att öka säkerheten är att sänka hastigheten till 30 kilometer som det är på gatorna utanför, säger Dmitri Fedortchenko.

Han ser gärna att staden redan nu gör en cykelbana på sträckan. På sikt borde en bit av tunneln skärmas för cykling för dem som vill ta snabbaste vägen och inte kryssa bland gående på Götgatsbacken, anser Dmitri Fedortchenko.

LÄS ÄVEN:Löfte i budgeten: Fixa Götgatsbacken för cyklister

– Till att börja med borde man i alla fall göra det tillåtet att köra där, så att cyklister vid kraftiga snöfall kan välja att ta den vägen, säger han.

Trafikborgarrådet: "Intressant genväg"

Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ser inte tunneln som ett cykelalternativ, inte så länge busstrafiken kör där. Det är för trångt, för mycket trafik och för dålig luft, anser Helldén.

– Jag har förståelse för att man vill testa nya kreativa lösningar men att cykla i tunneln är inte bra. Jag beklagar att det varit problematiskt med snön på Götgatsbacken men det är den eller Repslagargatan som man ska köra även när det snöar, säger Daniel Helldén.

När Katarinavägen öppnat igen 2019 skulle en utredning av cykling i tunneln, som ett alternativ till cykling på Götgatsbackens gågata, kunna bli aktuell, enligt Helldén.

– Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men det är en intressant genväg, säger han.

LÄS MER: Götgatsbacken måste bli bättre för cyklister enligt förslag från Moderaterna

Målet: Fixa nytt cykelstråk mellan Medis och Hornsgatan

Oavsett väder är blandningen av gående, cyklister och varubilar på Götgatsbacken ingen hit.

I stadens budget slås det fast att trafikkontoret ska utreda och ta fram ett förslag på ”permanent alternativ sträckning för cykelstråket förbi Götgatsbacken”.

Ett tänkbart scenario är att skapa ett tydligt och permanent cykelstråk längs Repslagargatan men det kan även bli aktuellt med en annan lösning.

Trafikborggarådet skulle gärna se att cyklister tillåts köra i Söderledstunneln men är osäker på om det är tekniskt möjligt.