Snäv. Många cyklister ska rymmas på cykelbanan från Alvik mot Tranebergsbron. Foto: Mikael Andersson

Cyklister i Alvik: Maka på bilarna

Hur löser vi cykeltrafiken vid Alvikskurvan? Lätt tyckte några av våra cyklande läsare – ta utrymme från bilarna. Men så enkelt är det inte, menar staden.

  • Publicerad 11:27, 2 okt 2018

Kurvan i cykelbanan från Alvik upp mot Tranebergsbron är smal, snäv och med dålig sikt.

Farlig menar cyklister som StockholmDirekt har pratat med, efter vår artikel om Mattias Lindmark som var med om en allvarlig olycka på platsen.

Cyklister: Gör något åt livsfarliga kurvan i Alvik

Flera kom också med förslag på lösningar som skulle göra kurvan säkrare i Facebookgruppen Vi som cyklar i Stockholm.

Ett förslag är att göra om bilarnas accelerationsfält på Drottningholmsvägen från Alviksplan mot Tranebergsbron till cykelbana. Ett annat är att göra cykelbana av en av de tre bilfiler från Alvikshållet som går ihop till två innan kurvan.

Ängbybon Mattias Bäcklund tycker att de tre filerna skulle kunna gå ihop till två lite tidigare utan att det gör det märkbart sämre för någon.

– Jag är ingen trafikexpert men jag cyklar där varje dag. Den tredje filen brukar vara tom. Eftersom den tar slut bara 200 meter längre fram är det få bilar som använder den. Men för cyklisterna skulle det utrymmet göra stor skillnad, säger han.

"Vill inte välja bort något"

Joakim Boberg som jobbar med samordning av cykelplanering i Stockholms stad menar att Alvik är en komplex plats och knutpunkt för många trafikslag. Det gör trafiklösningar komplicerade.

– I vårt eget arbete så har vi tittat på olika förslag på lösningar som liknar de som nu dykt upp. Vi vill inte välja bort något och inte heller lyfta en lösning som bättre än någon annan. Lösningar som kan se självklara ut på papper behöver inte vara det när de sätts i sitt sammanhang, säger han.

Men någonting måste ju göras om platsen är trafikfarlig?

– Som jag sagt tidigare har vi pekat ut sträckan som angelägen att åtgärda. Men det måste samordnas med det planarbete som pågår i Alvik och med Trafikverket som ansvarar för Drottningholmsvägen.

Mattias Bäcklund har inga hopp om snabb förändring. Han har cyklat sträckan sedan 2005 och räknar med att trafiksäkerheten kan dröja länge till.

– Som cyklist är man luttrad. Man har alltid lägsta prioriteten. Det är en attityd som håller på att förändras men jag kan önska att det skulle gå snabbare, säger han.

Förlag. Så här tycker Ängbycyklisten Mattias Bäcklund att cykelbanan skulle kunna dras för att göra kurvan mindre farlig. Foto: Mattias Bäcklund