BRED. Nockebybron ska få ytterligare en meter på vardera sida. Samtidigt ska lagrerna under vägbanan bytas. "Det skulle göras som ett underhållsprojekt men vi gör det samtidigt", säger Tomas Flyckt, projektledare på Trafikverket. Foto: Mikael Andersson/Thomas Henrikson

Då börjar breddningen av Nockebybron

Nockebybron visade sig vara Ekerövägens problembarn. Men nu finns det ett kontrakt som ska skrivas på och om allt går efter planerna kan arbetet börja i sommar.

  • Publicerad 16:53, 6 maj 2020

Breddningen av Ekerövägen är i full gång. Vid Edeby kommer trafiken snart ledas över på en tillfällig väg och vid Lindö har sprängningar smällts av i många veckor. Men på etappen mellan Kanton och Nockeby har arbetet stått still.

Nockebybron har nämligen visat sig vara knepigare att bredda än Trafikverket först trodde. När man gjorde beräkningarna utifrån de gamla ritningar såg breddningen ut att fungera, men när man sedan gick vidare till de mer komplicerade tekniska beräkningsprogrammen blev det tydligt att bron behövdes förstärkas för att den skulle hålla för den extra metern på vardera sida.

– Den ska klara fulla bilköer och hård vind. Och så vill vi att den ska se snygg ut också. Och så ska bron vara öppningsbar, det är ett kapitel för sig, säger Tomas Flyckt, projektledare på Trafikverket.

Byggstart i sommar

Nu har en ny entreprenör fått kontraktet, men ännu är det inte påskrivet, bland annat för att coronapandemin har satt stopp för fysiska möten. Men till sommaren borde arbetet vara igång på sträckan, tror Tomas Flyckt.

– Jag är alltid optimist, men jag tror att entreprenören kommer vilja nyttja sommarperioden då trafiken är lugnare, säger han.

För trafiken kommer absolut att påverkas. Eftersom breddningen sker i ytterkanterna måste trafiken samlas på mitten av bron, och det innebär att ett körfält stängs av. Det gäller både Nockebybron och Drottningholmsbron, samt sträckan på Kärsön däremellan.

– Vi kommer att påverka trafiken längs hela sträckan och i perioder kommer det att vara ett körfält i vardera riktning längs vissa sträckor. Vägen kommer att öppnas upp successivt, säger Tomas Flyckt.

Ett körfält måste stängas av – i två år

Hela sträckan, mellan Tappström och Nockeby, ska vara fyrfiligt till sommaren 2023 - ett år senare än först planerat.

– Det viktigaste tycker jag är att vi inte stör trafiken och än så länge har det i stort sätt flutit på. När alla tre entreprenörerna är på plats, då kommer vi stöka och böka, säger Tomas Flyckt.

Nockeby­bron mår bra – trots slitage

Dessutom ska...

De rörliga delarna som gör att Nockebybron kan öppnas ses över och eventuellt bytas ut.

Lagrerna under vägbanan bytas. "Det skulle göras som ett underhållsprojekt men vi gör det samtidigt", säger Tomas Flyckt.

Pierre är en av Sveriges sista tältmakare

Nyheter Hässelbybon skapar allt från "sommarhus" till fjälltält Pierre Vesterlund syr alla tält som går att föreställa sig. Redan som skolpojke fick han hjälpa pappa i affären med att sy detaljerna. Nu driver han vidare företaget i Hässelby.fredag 5/6 15:50

De vill skapa en plats för lokala arbetslivet

Nyheter Ska matcha arbetssökande och lediga jobb Med det nystartade projektet Arbetsplats Mälaröarna vill sex initiativtagare matcha lokal arbetskraft med jobb på öarna. – Det kan underlätta vardagen och minska pendlingen, säger Karin Sigge.fredag 5/6 11:47

Liberalerna hoppar av Mälarökoalitionen

Nyheter "Har inte lyckats ta över makten" Planen på att få till ett maktskifte i kommunen lyckades inte. Efter två år väljer nu Liberalerna att hoppa av Mälarökoalitionen – som därmed upplöses helt.torsdag 4/6 15:23

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Stockholm Direkt