Den 3700 ton tunga guldbron i Slussen ska fraktas i ett stycke hela vägen från Kina. Foto: Projekt Slussen

Då öppnar gigantiska guldbron vid Slussen

Nu har planen för den uppseendeväckande bjässen som ska skänka glamour åt Nya Slussen spikats. Så här länge behöver du vänta innan du kan ta ett första kliv på Stockholms egna Golden Gate.

  • Publicerad 15:10, 28 feb 2018

Det var i höstas som StockholmDirekt rapporterade om planerna för det som många anser vara "juvelen" i det nya Slussen – den 140 meter långa guldglittriga bro som ska förbinda Södermalm med Gamla Stan.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Nu står det klart hur länge stockholmarna behöver vänta innan de får en titt på den uppseendeväckande bjässen. Skanska, som vann upphandlingen, har valt ut ett kinesiskt företag som sätter igång med produktionen nu i början av mars.

Kolla in Slussens nya bro – får färgen ”guldish”

Om ungefär ett drygt år beräknas bron vara klar. Då ska den fraktas i ett stycke hela vägen från Kina till Slussen, via Suezkanalen eller genom att runda Afrikas spets. Frakten beräknas ta ungefär 8-10 veckor.

– Det kommer bli en mäktig syn när bron anländer till Saltsjön och man kommer att kunna följa hela det spännande monteringsarbetet på första parkett, säger Peter Svärd, projektchef för ombyggnaden av Slussen.

Spektakulär process

För att få loss den 3 700 ton tunga bron från lastfartyget, kan en särskild teknik användas där man sänker själva fartyget och låter bron flyta på pråmar, medan fartyget kan flyttas och resas igen.

Bron kommer troligen först hamna i masthamnen efter Finlandsbåtarna, där den ska asfalteras och testas. Någon gång i november 2019 beräknas den monteras på plats, och Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Slussenprojektet, hoppas att den kan öppna för trafik i slutet av 2020.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Bron, som har en beräknad livslängd på 120 år, kommer att ha åtta körfält, varav två leder ner i Statsgårdsledstunneln. Gångstråket under bron kommer att vara upplyst på kvällen, och husera restauranger och kaféer.

Nya Slussen byggs för att kunna skapa surfvåg

Slussen egna Golden Gate, som staden kallar bron på sin hemsida, kommer att byggas i stål eftersom det är ett mer lätthanterligt, och lättare material rent viktmässigt, än att bygga i betong. Att bron kallas för "juvelen" beror till stor del på finishen – som Eva Rosman döpt till "guldish".

– Den blir glittrig och guldig för att smälta ihop med de lejongula nyanserna i såväl Gamla stan som Södermalm, samtidigt får den inte bli för glittrig så att den tar över. Jag tror det blir en vacker koppling mellan öarna, säger hon.

Kvällstid kommer gångsstråket under bron vara upplyst. Foto: Projekt Slussen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.