Oense. Stefan Löfven tycker att det är okej att använda Danderyd som ett slagträ i debatten – det tycker inte Hanna Bocander och Ulf Kristersson. Foto: Mostphotos / Moderaterna

Danderydskritik efter Löfvens uttalande om droger

Nu svarar Danderydspolitikern Hanna Bocander på Stefan Löfvens uttalanden om Danderyd och droger.

• Publicerad 15:39, 14 aug 2019

I en lång intervju med Dagens Nyheter uttalar sig statsminister Stefan Löfven bland annat om att Djursholmsborna genom sitt droganvändande bidrar till brottslighet i andra områden.

– Vi vet att den största konsumtionen har vi i de välbärgade områdena. Djursholm, Danderyd – det är där du har den största konsumtionen. Brottsligheten och skjutningarna sker i andra områden. Alla som använder narkotika måste själv tänka på att de bidrar till det där. Det skulle inte förvåna mig om du har massa djursholmsbor som pekar finger åt de där områdena där det sker skjutningar och säger ”oj, vad det är hemskt där”. De är med och bidrar till detta genom narkotikakonsumtionen, säger Stefan Löfven till DN.

Uttalandet har väckt reaktioner bland Danderydsbor, och däribland kommunstyrelsens ordförande Hanna Bocander (M).

– Jag blev så upprörd. Vi skrev ett inlägg och lade ut på Facebook. Jag tycker det är magstarkt, och ett häpnadsväckande uttalande – att skylla gängkriminalitet och skjutningar i förorter på Danderydsborna. Det handlar om att han vill flytta fokus när han inte kan hålla lag och ordning, säger Hanna Bocander.

Hanna Bocander tycker att uttalandena är ”otroligt fördomsfulla”.

– Det här är inte ett sätt att hålla ihop landet.

Statsministern borde sluta peka ut Danderyd, tycker Hanna Bocander.

– Jag upplever att det är politiskt tillåtet att svartmåla Danderyd. Det gör mig ledsen och jag tror att det även gör Danderydsborna ledsna. Vi är hårt arbetande och vi har mycket att vara stolta över, vår skola, till exempel.

Även Moderaternas partiledare Ulf Kristersson har reagerat på Löfvens uttalanden. ”Det är närmast pinsamt att han istället försöker bagatelliserar hela narkotikafrågan till att handla om ”Danderyd”, skriver Kristersson på sin Facebooksida.

Vi har tidigare skrivit om att Danderyd toppar statistiken när det gäller droganvändningen bland unga.

Så knarkar unga i Danderyd

Att motverka den är något kommunen jobbar med på flera nivåer, säger Hanna Bocander.

– Vi vill inte sopa det under mattan utan pratar om det. Vi vill göra mer, till exempel jobba enligt Linköpingsmodellen (att polisen gör hembesök hos ungdomar som misstänks ha börjat med droger, reds anm.). Kommunen är redo men polisen säger att det inte finns resurser. Vi har också Danderyd lyssnar, ett sätt att försöka nå ungdomarna. Kanske kan statsministern öka resurserna till polisen istället för att skylla sitt misslyckande på invånarna i Danderyd, frågar sig Hanna Bocander.

Mordmisstänkt pojke kan ha lidit av allvarlig psykisk störning

Nyheter Rekommenderas genomgå större utredning Tonåringen som misstänks för mordet på en jämnårig kamrat kan få genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning.måndag 19/8 14:31

Ingen kat(t)astrof – här går Kyrkbyns fyrbenta säkert

Nyheter KOLLA FILMEN: Gulliga tassar på övergångsstället Micke Andersson och hans son tyckte att vägen var osäker för områdets katter. Genom ett gediget arbete löste de säkerhetsfrågan genom ett speciellt övergångsställe.måndag 19/8 11:55