FLYGFILM. Ett litet flygplan av modellen Piper PA-34 flyger över Stockholm på nätterna och filmar marken med en värmekamera. Foto: Termisk systemteknik

Därför kör flygplan på låg höjd över stan

I dagarna kommer ett litet propellerplan dåna över Stockholm på låg höjd på nätterna.

  • Publicerad 19:50, 11 dec 2018

Vissa tror att det handlar om spionage, andra blir arga då nattsömnen störs betänkligt. Det hela handlar om ett litet flygplan av modellen Piper PA-34 som under fem, sex nätter flyger på låg höjd i ett rutnät över Stockholm.

– Jag har hört alla möjliga typer av spekulationer och förstår att folk undrar när de hör ett litet flygplan som flyger fram och tillbaka över deras hus mitt i natten, säger Patrik Stensbo, projektledare på Termisk systemteknik som genomför flygningarna på uppdrag av energibolaget Stockholm Exergi.

Måste flyga på nätterna

Sanningen är att flygningarna genomförs för att upptäcka läckor i Stockholms fjärrvärmenät. Flygplanet är utrustat med värmekamera som kan upptäcka läckage i värmesystemet. Läckorna är nästintill osynliga för blotta ögat, men från luften på natten när det är minusgrader och stjärnklart kan kamerorna se hål som endast är några millimeter stora.

– Tack vare flygningarna kan vi upptäcka små underjordiska läckor som är osynliga på gatunivå. Vi snackar inte femkronor, de här hålen är ofta knappt synliga för ögat, säger Niklas Eklöf, chef för drift och tillsyn av Stockholm Exergis nät.

Därför flyger mystiska planet över Stockholm

Flygningarna har genomförts några nätter under december i Stockholm de senaste fem, sex åren. Det som skapar irritation är att flygningarna görs i ett rutnät över Stockholm, för att på så sätt täcka in hela fjärrvärmesystemet. Har man otur hamnar bostaden man bor i precis under där planet vänder och svänger tillbaka. Då passerar planet många gånger.

Klagar INNAN det låter

Och flygningarna måste ske nattetid, dels för att inte påverka reguljärflyget, dels för att det är mindre värmekällor på marken som stör arbetet med att hitta läckor.

– Vi är medvetna om att folk blir irriterade. Redan nu har folk ringt och klagat på att det låter, även fast flygningarna inte startat än, säger Niklas Eklöf.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Enligt Stockholm Exergi handlar det totalt om 5-7 flygningar om året för att täcka in hela Stockholm. Det är helt enkelt värt besväret. Ett 1,5 millimeter stort hål som läcker ut varmvatten i ett år motsvarar årsbehovet av värme för 15 lägenheter under ett år.

– Ur miljösynpunkt är det här ett viktigt arbete. Fjärrvärmenätet är ett stort nät och upptäcker vi de skador som finns i tid finns det mycket energi att vinna, säger Niklas Eklöf.

FAKTA: Flygningarna

Genomförs: 5-7 nätter fram till årsskiftet

När: Arlandas flygledning brukar ge klartecken vid 23. Flygningarna pågår till cirka klockan 05 på morgonen efter.

Var: Flygningarna täcker in hela Stockholm.

City en natt

Söderort – kan bli två nätter

Västerort kan bli två nätter

Lidingö en natt

Norra Stockholm (inklusive Täby och Sollentuna) – en natt

(exakt var och när flygplanen gör mätningar vet man först en timme innan, då flygledningen på Arlanda ger klartecken)

Flygplan

Modell: Piper PA-34

Flyghöjd: Cirka 800 meter över marken.

Hastighet: 140-180 kilometer i timmen.

KAMERA. Under flygplanet är en värmekamera installerad. Foto: Termisk systemteknik

PROPELLERPLAN. Flygplanet är en Piper-PA. Foto: Termisk systemteknik

VÄRMEKARTA. Värmekällor på marken syns tydligt. Foto: Termisk systemteknik

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.