"Man tror att man skriver på det som säljaren säger, sedan visar det sig på fakturorna att det inte alls var fallet", säger Anne Rosenberg, konsumentvägledare i Järfälla kommun. Här tillsammans med konsumenterna Rolf Andersson och Aussadapron Pulsook. Foto: Mikael Andersson

Datoteket i Jakobsberg anklagas för att lura sina kunder

Förfalskade namnteckningar, oetiska försäljningsmetoder och brott mot ångerrätten. Det senaste halvåret har anmälningarna mot elektronikbutiken Datoteket i Jakobsberg eskalerat. "Det är rena bedrägerierna", säger konsumentvägledaren Anne Rosenberg.

  • Publicerad 16:25, 27 sep 2016

Den liknar min, men den är förfalskad. När jag var inne i butiken igen för att visa fakturorna och försöka reda ut vad som hade hänt nekade de bara. Jag polisanmälde men ärendet lades ner dagen efter.

När pensionären Rolf Andersson gick i Jakobsbergs centrum i början av juni kom en säljare från elektronikåterförsäljaren Datoteket fram till honom. Han sa att han kunde ge Rolf ett billigare mobilabonnemang.

– Jag följde med in i butiken. Han stod och fifflade med datorn ett tag, sedan var det klart. Jag behövde aldrig skriva under någonting, säger Rolf Andersson.

Han lämnade Datoteket med en ny mobiltelefon, läsplatta och ett bredband. Enligt säljaren ingick tillbehören i hans nya abonnemang – utan extra kostnad.

Fick krediträkning på 30 000 kronor

När Rolf Andersson i juni fick den första mobilräkningen hade månadskostnaden mer än dubblerats. Via sin bank såg han sedan att det fanns en kreditansökan hos Wasa Kredit om 30 000 kronor, med Datoteket AB som beställare.

När han bad Wasa Kredit om en kopia på ansökan fick han hem ett kontrakt med sin egen namnteckning – trots att han aldrig skrivit under någonting.

– Den liknar min, men den är förfalskad. När jag var inne i butiken igen för att visa fakturorna och försöka reda ut vad som hade hänt nekade de bara. Jag polisanmälde men ärendet lades ner dagen efter, säger Rolf Andersson.

"Jag bad om att få se kontrakten, men det fick jag inte"

Järfälla Tidning har pratat med flera personer som oberoende av varandra berättar att de råkat ut för liknande händelser i kontakt med Datotekets säljare – både i Jakobsbergs centrum och i deras butik vid Hässelby torg.

Aussadapron Pulsook kommer från Thailand och har fortfarande vissa svårigheter med sin svenska. I maj var hon på Datoteket i Jakobsberg för att köpa ett nytt bredband. De erbjöd henne ett bredband, där en dator, en mobiltelefon och två headset enligt säljaren ingick i abonnemanget. Det enda hon skrev under var ett papper för att få 50 kronor i rabatt.

– Jag ville egentligen inte ha någonting, men det var svårt att säga emot. Fakturorna var dyrare än vad de sagt, sedan kom en ansökan på 60 000 kronor hos Wasa Kredit. Jag gick till butiken och bad om att få se kontrakten, men det fick jag inte, säger Aussadapron Pulsook.

"Just nu har jag nio inkassobrev hemma, det gör mig väldigt orolig", säger Aussadapron Pulsook. Här tillsammans med Rolf Andersson utanför Datoteket i Jakobsbergs centrum. Foto: Mikael Andersson

"Det är rena bedrägerierna"

I september tog både hon och Rolf Andersson kontakt med Anne Rosenberg, konsumentvägledare i Järfälla kommun. Bara det senaste halvåret har hon fått in nio ärenden gällande Datoteket.

– Kundernas berättelser liknar varandra för mycket för att det inte ska stämma. Jag anser att det här är rena bedrägerierna. Antingen har de förfalskat namnteckningar, eller så har de fått kunderna att skriva på något annat än vad de har utgett det för att vara, säger Anne Rosenberg.

Bryter mot etiska regler

Enligt Telekområdgivarnas etiska regler, som är framtagna i ett samarbete mellan de stora operatörerna i Sverige, ska deras återförsäljare visa särskild hänsyn till personer med bristande språkförmåga, nedsatt funktionsförmåga eller äldre.

– Datotekets personal beter sig oetiskt och kanske till och med olagligt. Jag har själv ställt mig utanför för att se hur de kontaktar konsumenter utanför butiken. De går på de svagaste i samhället, gärna med flera säljare, säger Anne Rosenberg.

Flera fall även i Hässelby

Även Arvo Kiusalaas, konsumentvägledare i Hässelby, känner till Datotekets säljmetoder och har den senaste tiden haft kontakt med flera konsumenter som känner sig lurade.

Konsumentvägledarna kan hjälpa kunderna att anmäla de felaktiga köpen till operatörerna, Allmänna reklamationsnämnden och polisen. I många fall avskrivs ärendet om det inte går att bevisa att säljaren har gjort fel.

– När man ingår i avtal ska båda parterna vara överens, annars ska det vara ogiltigt. Om ett köp inleds utanför en butik gäller ångerrätten i upp till ett år, men säljarna vet att det är svårt att bevisa att det är så det har gått till, säger Anne Rosenberg.

Elektronikåterförsäljaren Datoteket har butiker i Jakobsbergs centrum, vid Hässelby torg, i Solna, Skärholmen, Märsta och på Södermalm, samt i Malmö och Sundsvall. Foto: Mikael Andersson

"Kunden har inte alltid rätt"

Abbe Alasady, delägare och grundare av Datoteket, säger att han har läst anmälningarna mot hans butiker men tycker inte att hans säljare har gjort fel.

– Vi jobbar inte för att lura våra kunder. Men det är normalt att våra säljare försöker sälja och göra sitt jobb. Kunden har inte alltid rätt, tyvärr. När man kommer hem kan man känna att man har köpt för mycket och ångra sig, säger han.

Gå ni då med på att kunden kommer tillbaka och ångrar sig?

– Absolut, man kan komma tillbaka och ångra köpet. Men det är inte enkelt för oss att ta tillbaka en produkt om en kund har börjat använda den, säger Abbe Alasady.

Tycker du att dina säljare agerar efter de etiska regler som finns i branschen?

– Allt handlar om moral och etik, och människor värderar det på olika sätt. Vi följer de regler som finns och om de inte efterföljs så påverkas säljarens löner eller deras existens i företaget. Men vi i ledningen kan inte vara gud.

Flera kunder berättar att de har blivit stoppade utanför butiken och utsatts för oetiska säljmetoder. Vad gör du åt det?

– I vissa fall har säljarna absolut gjort sig skyldiga. Om en säljare anmäls, och jag anser att de har gjort fel, får de inte jobba kvar. Men om en säljare är på väg till en lunch eller fika, eller träffar en kund utanför butiken och någonting händer på vägen, det kan inte jag styra över.

Känner du till att säljarna går på specifikt äldre och personer som inte är så bra på svenska?

– Såklart förekommer det i branschen, men vill en tant köpa julklappar till sina barnbarn kan man inte neka henne ett köp för att hon är äldre.

Två kunder vi har pratat med anklagar er för att förfalska deras namnteckningar. Vad vet du om det?

– I vårt yrke förekommer bedrägerier, folk kommer in och handlar med falsk legitimation. Vi gör så gott vi kan. Kommer det anmälningar så polisanmäler vi det, så att personen som ligger bakom den förfalskade underskriften ska åka fast. Alla sådana saker anmäls och om det är någon i vår personal kan den inte jobba kvar.

Så det kan vara någon i din personal som har förfalskat underskriften?

– Inte från vår sida, det är omöjligt att någon i vår personal skulle förfalska. Nu måste jag avsluta det här samtalet, säger Abbe Alsady och avböjer sedan att svara på fler frågor.

LÄS MER: Efter vår artikel: Stor mobiloperatör säger upp avtalet med Datoteket

Centrumägaren har fått klagomål

Magnus Åkesson, regionchef på centrumägaren Citycon, berättar att han fick kännedom om Datotekets försäljningsmetoder för några veckor sedan.

"Det är inte tillåtet att bedriva försäljning utanför butiken eller tvinga på kunder produkter de inte vill ha, det är ett kontraktbrott enligt vårt hyresavtal. Vi har fått in väldigt många klagomål, och om det skulle vara korrekt är det inget som vi accepterar. Vi kommer att ha ett möte med hyresgästen nästa vecka, och följa de anmälningar som kommit in till Allmänna reklamationsnämnden", säger han.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Planen: Fem nya utegym ska byggas i Järfälla

Nyheter Se hela listan på var de planeras Utegymmen är populära bland många Järfällabor. Sedan tidigare finns det planer på att bygga fem nya – och nu är platserna bestämda. Två av dem blir också senioranpassade.torsdag 21/6 11:24

Växthusvägens rondeller – snyggast i stan?

Nyheter Prisas för sin design Om du har lagt märke till konsten i rondellerna längs med Växthusvägen i Ormbacka, Skälby, är du inte ensam. Konsten vann nämligen ett pris för sin design nyligen.onsdag 20/6 12:18