Manhood UF vill öka kunskapen hos folk om vad prostatacancer är och vilka symptom man ska vara uppmärksam på. Fr v: Dorotea Söderberg, Moa Green, Ellen Forsling och Emilia Lundström. Foto: Niki Tegeland

De gör egna tröjor i kampen mot prostatacancer

De fyra klasskamraterna har två saker gemensamt: de gillar mode och de känner alla någon som gått bort i cancer. Via deras UF-företag säljer de t-shirts där en del av summan går till cancerforskning.

  • Publicerad 12:20, 26 feb 2018

Örbybon Moa Green läser tredje året på Östra Reals gymnasium. En dag kom hennes klasskompis Emilia till skolan och berättade att hennes pappas kompis gått bort i prostatacancer. Där och då väcktes idén kring att stödja kampen mot prostatacancer.

Moa och hennes klasskompisar Emilia Lundström, Ellen Forsling och Dorotea Söderberg kunde alla relatera till händelsen då de haft närstående som förlorat mot cancern. Just nu läser de sin UF-period, Ung Företagsamhet, i skolan. Tillsammans bestämde de sig för att starta företaget Manhood UF som säljer t-shirts där 30 procent av summan går till Prostatacancerförbundet.

– Vi kände alla att vi kunde relatera till prostatacancer och ville göra något som kändes som oss, vi gillar mode och valde därför att starta ett företag som säljer t-shirts, berättar Moa.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

De tog kontakt med Prostatacancerförbundet som hjälpte dem med information och att marknadsföra sitt företag. De har även gett ut en broschyr som alla köpare får med information om hur man kan förebygga cancern och vad för symptom den ger. En ytterligare anledning till att de valde just prostatacancer var för att faktiskt upplysa folk om vad det är.

– Innan vi startade företaget hade jag själv väldigt lite kunskap om prostatacancer, vi skickade ut en undersökning till våra klasskompisar och på Facebook och även där var det väldigt få som visste vad det var för slags cancer, säger Moa.

Det är ju ändå bara män som får prostatacancer, trots det valde ni den här cancerformen?

– Ja, men om fyra män skulle starta ett företag som jobbade mot bröstcancer skulle vi bli väldigt imponerade, därför vill vi göra samma sak fast tvärtom, säger Moa.

T-shirtarna har två olika tryck, en mer ungdomlig med ett rött motiv med en bar mans överkropp, och en för den äldre målgruppen med företagets logotyp på. Målet är att få ihop 20 000 kronor, och de har redan kommit mer än halvvägs.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nytt upprop: Gör kulturhus av rivningskåken

Nyheter Björkhagenbor går samman för att stoppa rivning Vad är viktigast: bostäder eller kultur? I Björkhagen har planerna på att riva en gammal tegelkåk till förmån för hyresrätter, fått folk att vakna till liv i kvarteret. De vill skapa ett nytt hjärta...torsdag 21/6 13:20

Tack för alla tips, kära Fruängsbor!

Nyheter Öppen redaktion: Lokalpolitik, blommor och kafé på önskelistan Ett kafé där äldre kan träffas, fler evenemangstips och mer lokalpolitik. Det var några av önskemålen när vi mötte läsare i Fruängen i fredags.onsdag 20/6 16:48