De målar uråldrig visdom i graffiti

I en tunnel på Falkholmsgränd 1 hörs ljudet av sprayburkar som skakas blandat med glada röster. Tunneln är täckt med plast och stora pappersark står uppställda mot väggarna. Det är tio elever från Lillholmsskolan som håller på att måla graffiti.

  • Publicerad 13:38, 13 nov 2015

Försiktigt tar Atakhan Erdogan fram sprayburken för att fylla på med färg på det stora a:et som fyller hela pappret. Han är helt fokuserad och sprayar sakta men säkert.

– Det är svårt att få det att efterlikna skissen jag gjorde innan, säger han och pekar på ett litet papper som ligger vid hans fötter.

Lillholmsskolan håller just nu på med ett projekt där eleverna får ge sin syn på livet genom att välja sentenser, ordspråk och citat som de sedan ska gestalta. Eleverna ska även skriva en faktatext och en personlig text om varför de valde som de gjorde. Bildläraren Sten Canevall beskriver projektet som en möjlighet att blanda nytt och gammalt.

– Eleverna får välja en gammal sentens från romartiden och ett modernt ordspråk eller citat. Sen ska de gestalta dem genom graffiti och genom att rista in dem i imiterad marmor som vi gör av gips.

Alla eleverna är klädda i vita rockar och munskydd. Några går runt och tittar och berömmer varandras verk medan andra sprayar på för fullt. En av dem är Yona Naser. Hon har aldrig målat graffiti innan och tycker det är svårt när färgen rinner.

– Jag försöker fixa det genom att stoppa färgen som rinner med fingret och sedan täcker jag det som ändå runnit med en annan färg.

Kunskap är makt

Eleverna fick börja med att göra sina initialer och ska sen gå vidare och göra de sentenser och ordspråk de har valt. Yona Naser valde sentensen ”Kunskap är makt”.

– Jag valde det eftersom kunskap aldrig är tungt att bära på och alltid är bra att ha.

Innan eleverna började måla höll Olle Halvars Franzén från Stockholms Kulturskolas verkstad Unga Berättar en kort genomgång där han visade hur de skulle göra. Han är imponerad av elevernas engagemang och fokus.

– Det här är första gången jag är med i ett projekt där alla är med i alla steg och är så här koncentrerade och fokuserade. Eleverna tar det superseriöst.

Förra året avskaffades nolltoleransen mot graffiti och därmed är det numera möjligt för eleverna att testa på att måla graffiti. Sten Canevall menar också på att eleverna länge efterfrågat att få göra det.

– Det har varit ett tryck från många elever att de vill arbeta med graffiti och nu är det möjligt att göra det vilket de inte hade varit under förra regimen.

Douaa Feily är klar med sin initial och ska nästa gång påbörja arbetet med sin sentens. Hon valde sentensen ”Vakta din tunga”.

– Jag valde det ordspråket för att jag tycker att folk inte tänker innan de säger saker. De borde tänka till för det man säger kan få stora konsekvenser.

Den 25 februari ska elevernas arbeten ställas ut på Medelhavsmuseet. Något som Douaa Feily ser framemot.

– Det ska bli kul att få visa vad vi har gjort och hur stolta vi är över det.

Marmor och graffiti

Projektet är ett samarbete mellan årskurs 8 på Lillhomsskolan, Unga berättar och Medelhavsmuseet.

Eleverna har valt en ­sentes från romartiden och ett nutida ordspråk. De ska sedan gestalta sentensen och det nutida ordspråket. Först genom graffiti och därefter ­genom att rista in dem i fejkad marmor gjord av gips.

Elevernas arbeten kommer att ställas ut torsdagen den 25 februari på Medelhavsmuseet.