De vill skydda väskan med stil

Fyra 18-åriga tjejer på Täby Enskilda gymnasium tröttnade på att dra plastpåsar över handväskorna när det regnar. Därför tog de fram ett eget skydd.

  • Publicerad 09:07, 10 maj 2017

I augusti 2016 skapade Maeve Olsson, Moa Gilbertsson, Linn Adolfsson och Johanna Lundström La Pluie uf.

Själva idén om vad företaget skulle satsa på kom Linn Adolfsson på.

– Hon tänkte på ett problem som hon själv haft. Hon cyklar mycket till skolan och har många fina väskor, som hon brukar ta en Ica-påse över när det regnar, säger Maeve.

– När hon sa det var det väldigt många som kände igen sig.

Saknades på marknaden

Idén om ett väskskydd föddes, och när tjejerna började söka runt insåg de att en liknande produkt saknades på marknaden.

– Vi började skissa men för att det skulle bli professionellt tog vi hjälp av en elev som går teknik här som jobbade i ett speciellt datorprogram, säger Moa.

Till slut landade de i en produkt och tog fram två standardmodeller, en mindre och en större storlek, i genomskinligt material att dra över handväskor.

– Vi ville att den skulle vara genomskinlig. När man lagt ner pengar på en väska vill man att den ska synas även om det regnar, som det ofta gör i Sverige, säger Moa.

Lärorik försening

Resan med företaget har dock inte varit helt spikrak. Produkten skulle komma innan jul men blev försenad till mars, något som gav tjejerna en viktig lärdom.

– Först kände vi att allt sket sig. Men sen lärde vi oss att man inte ska ge upp bara för att man kört fast. Det fanns massa andra saker att göra, som att marknadsföra sig, ta kontakt med andra företag, säger Moa.

Företagets viktigaste plattform för marknadsföring är sociala medier, där Instagram och Facebook är i fokus.

– Det är där man når ut till kunden nu, framför allt när ungdomar är målgruppen, säger Moa.

Ett mål när tjejerna startade bolaget ihop var att satsa hårt i olika uf-tävlingar. Bäst gick det på UF-mässan i Älvsjö, där Linn Adolfsson blev tvåa i Stockholm i kategorin årets säljare.

– Hon är väldigt duktig på att ta kontakt med folk. Hon är inte rädd och har lätt att snacka, det brukar kännas väldigt naturligt, säger Maeve.

I november fick företaget delta i Businesspodden, som bjuder in olika företag, där de fick pitcha sin idé. Tre andra företag deltog också, men när det i slutet korades en vinnare var det La Pluie som tog hem segern.

– Michaela Forni (bloggare) var gäst och sa att det är ett problem som finns. Hon hade inte heller hört om någon liknande produkt, säger Moa.

Uniciteten viktig

Att produkten är unik är något de anser vara viktigt, och det är just det som är rådet till andra unga som ska starta uf-företag.

– Många tävlingar går ut på att det ska vara en unik produkt, något som inte redan finns, säger Moa.

– En del väljer kanske att ta en enklare väg, exempelvis gör mat. Även om man kanske har en egen nisch är man inte ensam om det, säger Maeve.

Ung företagsamhet

Ung företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement.

Sedan 1980 har gymnasieelever utbildats i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande.

Bolagsformen UF finns inte, utan UF-företagen räknas som ett slags hobbyföretag och är till för de ungdomar som vill starta och driva ett företag under ett år.

Företaget är inte en juridisk person eller betalar någon skatt. 

Föräldrar frågande efter skolans rekommendationer om corona

Nyheter Täbyfamiljer på plats i smittdrabbade Italien Tre familjer från Täby är just nu på sportlovsresa i Italien. De har inte visat några tecken på coronaviruset men de vuxnas arbetsgivare vill att de sätts i karantän när de kommer hem. Barnen i...torsdag 27/2 17:35