PAULO FAGUNDEZ OCH PATRIK SLETTMAN ÄR CAFÉ OPERAS NYA NATTKLUBBSGENERALER. Med sina erfarenheter från amerikanska nattklubbar vill de få fler stockholmare att gå på krogen. ”Svenskar slutar att gå ut någonstans vid 30-35 och sitte Foto: Pi Frisk

Deras dröm om Café Opera blev sann

De har haft siktet inställt på Café Opera sedan de träffades i Miami. Förra helgen blev drömmen verklighet när de slog upp dörrarna till sin nya nattklubb.

  • Publicerad 08:00, 17 nov 2013

Patrik Slettman och Paulo Fagundez är nya nattklubbsansvariga på det anrika Café Opera. Förhoppningen är att tilltala gäster som är vana att festa i städer som London, Vegas och Miami. Med mer än tio års erfarenhet av att jobba på några av världens bästa nattklubbar, är det nog inte heller omöjligt. Första gången de träffades var i Miami och sedan dess har de haft ögonen på Café Opera.

– Jag frågade Paulo vilken som skulle vara hans drömlokal. Han sa direkt: Café Opera. Jag svarade att den lokalen nog är svår att få och så skrattade vi lite, säger Patrik Slettman.

I USA är det ovanligt med svenskar i nattklubbsbranschen, så när de till slut träffades hade de mycket att prata om. Bland annat om hur långt före USA ligger Sverige när det kommer till service. På Café Opera vill de därför ge service i världsklass. Och för att kunna göra det vill de att gästerna tar ett bord. Personalen har då en helt annan möjlighet att ge en upplevelse utöver det vanliga. Till skillnad från om man står i baren och beställer öl.

– Det känns som om de är bättre på att roa sig i USA. Svenskar slutar att gå ut någonstans vid 30-35 och sitter i stället hemma med chips och fredagsmys, säger Paulo Fagundez.

Kan vara anonym

De tror att det beror på att man kan vara mer anonym i större städer. Så ambitionen är nu att Stockholm ska ha ett ställe som ska kunna locka en stor mix av gäster, allt från 20-åringar till 55 plus. De vill att Café Opera återigen ska bli den national­arena för nattlivet som lokalen en gång i tiden var.

– Det har gått fort, vi har varit hemma i Sverige i ett och ett halvt år och nu har vi fått chansen att ta hand om ett av Sveriges mest kända varumärken, säger Patrik Slettman.

Det är långt ifrån bara cheferna som är nya, också dekoren och möblemanget. Allt i standard med de stora klubbarna utomlands, berättar de. Inspirationen är hämtad från byggnaden. Det syns framförallt på de tunga sammetstygen som har hängts upp, vilka påminner om operascenens ridåer.

– Vi pratade med flera designbyråer innan vi bestämde oss och många ville skapa en minimalistisk känsla, säger Paulo Fagundez.

De vill också erbjuda underhållning som inte stockholmarna är vana vid. Förra helgen var det dansare från Branded Dance Concept som uppträdde i spektakulära dräkter. Även dj-båset som är inramat av vad som ser ut som orgelpipor, och en överdimensionerad grammofonlur utstickande ur båset, är helt unikt för Sverige.

– Det är en fantastisk lokal som nästan alla i Stockholm har något förhållande till. Nästan alla har varit där, säger Patrik Slettman.

Trots åren utomlands och alla fester som de varit på, går inte fascinationen över just Café Opera att missa. Drömlokalen som de trodde var svår att få har nu äntligen blivit deras.  

– Ja det gick!, säger Paulo Fagundez.

Fakta

Patrik Slettman
Ålder: 37 år.
Gör: Nattklubbsansvarig på Café Opera.
Bor: Valhallavägen.
Karriär i korthet: Flyttade till USA för att plugga och spela fotboll. Jobbade efter det i fyra år på klubbar som Crobar, Suite och Amika. Flyttade sedan till San Diego och jobbade i två år med att öppna upp restaurang, nattklubb och hotell i ett. Sedan tillbaka till Miami där han jobbade för The Opium Group med sex olika nattklubbar, där han sedan träffade Paulo. För ett år sedan öppnade de tillsammans med Ulf von Rooth, klubben Bergmans.
Patriks tips om man vill starta sin drömklubb: ”Det viktiga är att ha ett stort intresse och sedan kämpa, det kan vem som helst göra.”

Paulo Fagundez
Ålder:
30 år.
Gör: Nattklubbsansvarig på Café Opera.
Bor: Södermalm.
Karriär i korthet: Jobbade först tre år i London på bland annat Ritz och medlemsklubben Momos, Kemia bar. Sedan i Los Angeles för SBE Entertainment. Efter sex år rekryterades han som general manager till WALL Lounge på W Hotel i Miami Beach. Därefter började han jobba tillsammans med Patrik på SET nightclub, The Opium Groups mest exklusiva klubb. För ett år sedan öppnade de tillsammans med Ulf von Rooth, klubben Bergmans.
Patriks tips om man vill starta sin drömklubb: ”Det finns inga genvägar. Du måste jobba hårt och länge för att lära dig branschen. Det är viktigt att göra alla stegen, först nisse, sedan bartender och till sist chef.”
Patrik & Paulos favoritställen i Stockholm (genom tiderna): Sophies bar, låg på Biblioteksgatan 5, Italiano Papa, Riddargatan 9, Bergmans, Ingmar Bergmans gata 2.