Reklamera. Folk som drabbats ekonomiskt av Swedbanks systemfel kan få hjälp på medborgarkontoret. Foto: Kerstin Gustafsson

Efter bankhaveriet – så får du hjälp att reklamera

I slutet av förra veckan hade Swedbank stora driftstörningar som drabbade miljontals kunder landet över. Många oroliga besökte Spånga-Tenstas medborgarkontor för att få hjälp. Nu uppmanas de som drabbats att ta kontakt med konsumentvägledare om man behöver hjälp att reklamera.

  • Publicerad 17:28, 18 feb 2020

Från och med natten till fredagen och ända in på lördagen var det omöjligt för Swedbanks kunder att både komma in på internetbanken, använda appen, swisha eller betala med kort, på grund av ett internt tekniskt nätverksfel.

På medborgarkontoret i Tensta märktes problemet av tydligt, då många oroliga kom in för att få hjälp. Eva Nordin, konsumentvägledare på medborgarkontoret, uppskattar att 20-25 personer som drabbats var på plats.

– Många kommer ju in hit just för att låna datorer och få hjälp med att skriva ut kontoutdrag; kanske för att lämna in till kommunen eller ge till inkasso och visa att de faktiskt betalat en faktura eller så, och det funkade ju inte nu. Dessutom var det fredag och för många var det bråttom att få tag i sina handlingar innan helgen, så det var en upprörd stämning, säger Eva Nordin.

Swedbank: "reklamera"

Från Swedbanks sida har man uppmanat de kunder som drabbades ekonomiskt av driftfelet att göra en reklamation, antingen genom att ringa kundcenter eller besöka sitt bankkontor.

– Sedan gör vi alltid individuella bedömningar från fall till fall angående eventuell ersättning och liknande, säger Anette Ringius, presstalesperson på Swedbank, som beklagar det inträffade.

Eva Nordin på medborgarkontoret uppmanar nu alla som på något sätt drabbats och känner sig osäkra på hur man gör en reklamation att komma in på medborgarkontoret, eller ta kontakt med en konsumentvägledare för att få hjälp.

– Det är konsumentvägledares jobb att assistera med reklamationer. Jag uppmanar alla som känner sig osäkra att ta kontakt med sin konsumentvägledare, så kan man göra det tillsammans med någon, säger hon.

Stockholm Direkt