Cecile Everett på Vegoekocykeln och Mariana Ling och Razmus Finnman på Ämpanadas är kritiska till dagens regler kring matchyklarna. Foto: Sanna Källdén, Mikael Andersson

Efter foodbike-kritiken: Reglerna ska ses över enligt trafikborgarrådet

Reglerna för att sälja mat från foodbikes är för luddiga och "öppna för tolkning" menar både ägarna och polisen. Nu trafikborgarrådet öppnar försiktigt upp för en översyn kring tillstånden för matcyklarna.

  • Publicerad 09:10, 10 aug 2016

Det tog inte lång tid för foodtrucksen att bli ett naturligt inslag i stadsmiljön – i dag syns de i vart och vartannat gathörn.

LÄS ÄVEN: Stans nya streetfood-koncept: Kravmärkt vegomat – på cykel

Men för de kockar som nu väljer att sälja sina maträtter från ett fordon på två hjul i stället för fyra gäller helt andra spelregler.

Till skillnad från vad som gäller för foodtrucksen finns inget specifikt tillstånd för de som använder så kallade foodbikes - matcyklar. I stället tvingas man luta sig mot lagen om tillfällig försäljning på allmän plats något som väckt kritik.

– Det innebär att vi bara får stå en timme på samma plats, och sedan måste vi flytta på oss. Det är väldigt svårt att bygga upp en verksamhet när man måste flaxa runt på det här sättet, och dessutom är det omöjligt att få veta hur långt man måste flytta sig för att det ska vara lagligt, säger Cécile Everett som driver Vegoekocykeln.

"Inte ens polisen vet vad som gäller"

Även Mariana Ling, som säljer argentinsk mat från sin foodbike Ämpanadas, kritiserar reglernas otydlighet.

– Ingen vet vad som gäller, inte ens polisen. Jag blev tillsagd av en polis att jag var tvungen att flytta mig, och då sa jag att jag flyttat några centimeter och att det ingenstans står specificerat att jag måste flytta mig längre. Och då var det slutdiskuterat, jag fick stå kvar.

Men enligt polisen Ola Andersson ska det krävas att verksamheten flyttas betydligt mer än så.

– Det är en lurig fråga som är öppen för tolkning. Men om du står på Norrmalms torg och flyttar dig en meter en gång i timmen kan det ju inte sägas att du bytt plats, det blir absurt. Det är inte det som är lagstiftarens tanke, säger han.

"De kan ju söka samma tillstånd som foodtrucks"

Moderaterna la i våras ett förslag om att utarbeta särskilda riktlinjer för foodbikes, så att deras verksamhet ska slippa begränsas av nuvarande system. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att han ännu inte sett någon anledning att ta fram särskilda regler - men öppnar nu för att staden kan komma att behöva se över regelverket.

– Om det upplevs rörigt och inte fungerar i nuläget så kan vi så klart titta närmare på det. Men det är ju även möjligt för foodbikes att söka det tillstånd som gäller för foodtrucks, säger Daniel Helldén.

Men enligt Cécile Everett som har Vegoekocykeln är det en orättvis lösning, som skulle slå hårt mot matcyklarnas ekonomi.

– Det tillståndet innebär till exempel en avgift, och vi som har foodbikes får inte samma vinst som foodtrucks eftersom vi har väldigt begränsade möjligheter jämfört med dem. Vi kan inte laga och sälja lika mycket mat, helt enkelt. Vi behöver egna regler.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.